Op de werkvloer bij… Bas van Dijk

In de rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en buiten de deuren van ANVA. Dit keer spreken we Bas van Dijk.

Hi Bas, wat leuk dat je even tijd vrij wil maken. Wil je ons eens meenemen in wie je bent en wat jij doet binnen ANVA?

“Natuurlijk! Sinds een half jaar werk ik bij ANVA als accountmanager. Dat betekent dat ik de schakel ben tussen onze klanten en onze oplossingen. The voice of the customer, noemen we dat intern. Ik heb altijd al een commerciële rol vervuld, veelal op het snijvlak van productontwikkeling en commercie. Bij ANVA zag ik een leuke vacature voorbij komen die nog meer op de inhoud in ging. Issues die opgelost moesten worden of verbeterd kunnen worden. Na een aantal goede gesprekken heb ik de stoute schoenen aan getrokken en getekend. Zo doende zit ik hier nu alweer een half jaar.”

En, hoe bevalt het je?

“Heel goed! Het is een vele malen dynamischere markt dan ik me ooit had kunnen bedenken. Van te voren heb ik mijzelf tot doel gesteld om in een half jaar tijd de materie eigen te maken. Nou… daar moet ik van terugkomen. Het lijkt heel standaard allemaal, als je als consument wil inloggen op een mijn omgeving van je verzekeraar of advieskantoor. Nu ik weet wat er achter de schermen gebeurt heb ik ook een beter beeld bij deze complexe markt met veel beweging. Dat maakt het voor mij heel boeiend.”

Hield jij je eerder ook al bezig met IT?

“Ja, maar wel op een ander vlak. Mijn werk voor ANVA is wat dat betreft een stuk diepgaander. Dat maakt dat ik iedere dag weer tot nieuwe inzichten kom. Daarnaast merk ik dat de behoeften van onze klanten veranderen en onderling verschillend zijn. Er zijn een aantal mooie parallellen te trekken, maar ook fundamentele verschillen.”

Merk je dat vooral in je contact met ANVA klanten?

“Ook intern. ANVA is een leuke club met slimme mensen die dagelijks aan slimme oplossingen bouwen. We denken graag met elkaar mee en hebben een open bedrijfscultuur. Mijn collega’s zijn makkelijk aanspreekbaar. Als ik in ons bedrijfsrestaurant een schouderduwtje krijg, kan dat maar zo van Max, onze CEO, zijn. Onze club van 130 medewerkers is groot genoeg voor onze professionaliteit, maar klein genoeg om iedereen te kennen en de lijnen kort te houden. Daar houd ik van!”

Klinkt goed!

“Absoluut. Dat is trouwens ook één van mijn doelstellingen voor onze samenwerking met klanten. Door onze klanten beter op de hoogte te houden kunnen we een fijne wisselwerking creëren, maar bovenal zo goed mogelijk onze klanten bedienen.”

Hoe zie je dat voor je?

“Nauw contact en goed kunnen pinpointen waar ieders (toekomstige) behoeften liggen is één. Onze bestaande software zo goed mogelijk laten aansluiten en issues oplossen vind ik nog veel belangrijker. De samenwerking met onze partners maakt het mogelijk om onze software aan te sluiten op expertises waar wij intern niet over beschikken. Met het ecosysteem wat we gebouwd hebben kunnen we aansluiten op klantwensen.”

Met wie werk jij dan veelal samen, Bas?

“Met wie niet? Klanten, collega’s, partners, eigenlijk iedereen wel. Dat moet ook om techniek en behoeftes aan elkaar te kunnen koppelen. Soms is de oplossing eenvoudig te realiseren, op een ander moment heeft het meer voeten in de aarde.”

Gaat je dat al goed af?

“Ik doe mijn best en heb al aan heel wat oplossingen bij kunnen en mogen dragen. Al ben ik van nature wel een tikje ongeduldig, vernieuwingen gaan mij nooit snel genoeg. Ik weet dat het erbij hoort hoor en ook dat we geen ijzer met handen kunnen breken. Gelukkig zijn we hard aan het werven om nieuw programmeer talent binnen ANVA te kunnen plaatsen, zodat we ook meer slagkracht hebben.”

Als je nu terugkijkt op het afgelopen half jaar, wat was voor jou dan een succes moment? Waar ben je trots op?

“Goede vraag! Nu verwacht je misschien een heel commercieel antwoord, maar die ga ik je niet geven. Ik ben trots en blij dat ik heb kunnen bouwen aan goede relaties, zowel intern als extern. Dat heeft een aantal heel positieve resultaten opgeleverd. We hebben een aantal problemen, kleine en grotere, bij klanten kunnen oplossen en een nieuwe klant die van start gaat met ANVA Backoffice kunnen werven.”

En als je vooruit kijkt. Welke doel heb je dan in gedachten?

“We focussen momenteel naast techniek op het verbeteren van onze klanttevredenheid. Ik hoop dat we het komende jaar op contactniveau mooie stappen mogen zetten, die we daar in terug zullen zien. Daarnaast kijk ik er naar uit om met elkaar invulling te gaan geven aan de vernieuwde visie van ANVA en het maatschappelijke component dat daarin verweven zit. Dat maakt het voor mij extra waardevol om voor ANVA te werken.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief