'Er is een enorm tekort aan schadebehandelaars. Hierdoor is het soms lastig om voldoende aandacht aan gedupeerden te geven. Vervelend, want er komt soms veel emotie kijken bij het melden van schade’, vertelt Luigi van Geest, Managing Director van EMS. ‘Bovendien is snelle afhandeling vaak lastig, doordat 60% van de schades buiten kantooruren plaatsvindt’, vervolgt hij. ‘Klanten zijn er ook gewoon aan toe, die verwachten dat ze in eigen tijd online hun eigen melding kunnen indienen.’
Snelheid en accuraatheid is het allerbelangrijkste bij schadebehandeling. Daarom onderzochten we samen met EMS hoe we de schade-intake konden versnellen. Zowel vandaag binnen ANVA 4/5 als morgen binnen ANVA 6. Het resultaat: de ANVA Claims Accelerator. Met deze state-of-the-art add-on dienen gedupeerden zelf hun schadedossier in. Gewoon online, op de bank of aan de keukentafel, via een link in je mail of als integratie op je website. Dit vergroot de zelfredzaamheid. Dat is prettig voor de schadebehandelaar, maar ook voor de gedupeerde zelf. Dankzij de Claims Accelerator weet je zeker dat je schade op de juiste manier indient, wat rust en zekerheid geeft.
Ronald Rongen, Partner Manager bij ANVA: ‘De verzekerde logt op ieder gewenst moment in en ontvangt een slim formulier met vragen, precies afgestemd op de case. Dat scheelt een hoop belletjes over en weer!’ Als adviseur doe je alleen nog een finale check, waarna je het dossier doorzet naar de verzekeraar of volmacht. En als je daarvoor de ruimte krijgt van je verzekeraar of volmacht kan de Claims Accelerator zelfs eenvoudige schades direct afhandelen en krijgt de gedupeerde meteen na de melding een voorstel voor uitkering van het vastgestelde schadebedrag waar hij/zij mee akkoord kan gaan.
De oplossing bespaart dus flink wat tijd: zo’n 30 minuten per dossier! Bovendien ligt niet meer alle druk bij de adviseur. ‘Wanneer er na een storm bijvoorbeeld veel meldingen binnenkomen, kunnen andere collega’s bijspringen met het aannemen van de schades en uitsturen van de schadeformulieren aan klanten’, vertelt Ronald. Voor klanten is dit een enorme uitkomst!
Bert Beijering, Manager Schade bij Vrieling, vertelt over de zichtbare effecten van efficiëntere schadebehandeling: ‘Wij werken al enkele jaren met ANVA en EMS. De grootste toegevoegde waarde? Dat de juiste vragen worden gesteld aan de klant én dat alles klaargezet wordt in ANVA. Zo kan de schadebehandelaar zich direct richten op de inhoudelijke schadeafhandeling.'
ANVA-klant Financieel Fit heeft met behulp van de Claims Accelerator zelfs een prijswinnende app voor klanten opgezet. ‘Dit werkt ontzettend goed en onze klanten stellen dit erg op prijs. De Claims Accelerator is makkelijk te implementeren en voegt waarde toe voor je klant. Claims kunnen we nu afhandelen binnen drie dagen. Dus waarom zou je het niet doen?’ aldus Nienke Weijers, strategische leider verzekeringen bij Financieel Fit.
Automatiseren gaat natuurlijk hand in hand met AI. Gerrit Kuiper, Operations Director bij EMS, vertelt hierover: ‘AI maakt het leven makkelijker, maar brengt ook uitdagingen met zich mee – zeker in de verzekeringsbranche. Je werkt met persoonsgevoelige informatie. Daarom is het een must dat de mens altijd in controle blijft, met name bij impactvolle beslissingen.’
Bij het toevoegen van AI aan de Claims Accelerator was optimale veiligheid dan ook een no-brainer. ‘Je hebt altijd zelf de keuze of je AI wil gebruiken. Schakel je het in? Dan sturen we slechts kleine subsets informatie mee, enkel wat écht nodig is. Bovendien is de oplossing niet afhankelijk van één AI-model. Zo kan er indien nodig makkelijk worden geswitched’, vertelt Gerrit.
Daarnaast moet het werken met AI wel leuk blijven. ‘Om het behapbaar te houden, werken we met deelreleases. Inmiddels is het al mogelijk om schadehoogtes te valideren. De volgende stap is het automatisch versturen van statusupdates.’ AI kan veel taken overnemen voor tijdswinst én betere service. ‘Toch is gedag zeggen tegen de fysieke schadebehandelaar natuurlijk geen optie’, sluit Gerrit af.
Benieuwd hoe de ANVA Claims Accelerator jou kan helpen om schades sneller en completer af te handelen?
Nog meer weten over de ervaring van Financieel Fit met de ANVA Claims Accelerator? Bekijk dan de video Nienke Wijers, strategisch leider verzekeringen bij Financieel Fit.
Bekijk de video