Op de werkvloer bij… Niels Stoof

In de rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en buiten de deuren van ANVA.

Eerder spraken we al met collega’s op onze systeem- en netwerkafdeling en software engineering. Dit keer is het de beurt aan Niels Stoof, consultant bij ANVA en ook OR-lid.

In de rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en buiten de deuren van ANVA. Eerder spraken we al met Christiaan, Michiel en Randy. Vandaag vragen we Niels Stoof, business consultant bij ANVA, eens hoe hij zijn werkdagen invult. Wat leuk dat je even tijd vrij wilt maken, Niels. Wil je allereerst eens wat meer over jouw rol en functie binnen ANVA vertellen?

“In 2008 ben ik bij ANVA begonnen op de servicedesk. Dat heb ik een aantal jaren gedaan, voordat ik door ben gegroeid naar de afdeling consultancy. Inmiddels werk ik nu zo’n zes jaar als business consultant.

Als servicedesk medewerker was ik voornamelijk bezig met het oplossen van tickets en mocht ik klanten ondersteunen bij hulpvragen. Na verloop van tijd merkte ik dat ik het leuker vond om met onze klanten in gesprek te gaan, om ze te helpen bij de dagelijkse werkzaamheden en processen. Als consultant kan ik hen ondersteunen in de dagelijkse praktijk en bij issues waar zij tegenaan lopen. Mijn werkzaamheden gaan van het inrichten van verschillende processen tot het instellen van een aanvraagstraat om een verzekering af te sluiten. Ook houd ik mij veel bezig met de inrichting rondom de UIV transitie en de Aplaza postbus in combinatie met de vernieuwde agentberichten. Iedere hulpvraag heeft met de softwareoplossing van ANVA te maken, maar is ingezoomd op ieders eigen business. Dat maakt het dus ook heel divers.”

Dat betekent dat je dus vooral werkt vanaf de locatie van ANVA’s klanten?
“Dat klopt, al sta ik ook één dag in de werk ingepland voor werkzaamheden voor ANVA’s Backoffice. De ervaringen die ik de andere vier dagen buiten de deur op doe kan ik tijdens die dag goed inzetten. Ik probeer dan de productteams te ondersteunen waar nodig, help bij test werkzaamheden of het uitdenken van hoe problemen moeten worden opgelost. Ook beoordeel ik samen met hen de wensen die zij van klanten hebben ontvangen.”

Wat een mooie diversiteit! Daarnaast ben je ook nog actief in de OR, toch?
“Ook dat klopt. Het interesseert mij wat er speelt binnen ANVA en ik vind het leuk om mee te denken. Als lid van de OR weeg ik samen met de andere leden de belangen van zowel ANVA als van haar medewerkers tegen elkaar af. Dat is soms best lastig, omdat het ook over jezelf of collega’s die je goed kent gaat. Gelukkig is ANVA een organisatie waar goed met elkaar gepraat wordt en waar eigenlijk altijd wel een passende oplossing komt. Als er al problemen zijn, vind ik de ernst daarvan tot nu toe meevallen.”

Gelukkig maar. Met wie werk je dan in de dagelijkse praktijk het meeste samen?
“Oei, heb je even? Binnen ANVA zijn dat met name mijn collega consultants, de productteams van ANVA’s Backoffice en de daarbij horende ontwikkelaars en testers. Op de werkvloer bij onze klanten is dat heel divers en afhankelijk van de inhoud en de duur van het project. Het merendeel werk ik samen met de applicatiebeheerders, maar in sommige gevallen zijn het ook directieleden. Soms met acceptanten, sluiters of schadebehandelaars.”

Wat vind je het leukste aan jouw werk? Zijn dat de langdurige projecten of juist de losse ‘tussendoortjes’?
“Beiden. In de langlopende projecten kan ik echt mijn tanden zetten. Hoe complexer het is, des te leuker het wordt. Als het echt een puzzel is om op te lossen kan ik daar volledig in opgaan. Aan de andere kant is een korte klus ook fijn, omdat je dat vaak aan het einde van de dag weer kunt opleveren. Dat maakt het overzichtelijker.”

Voor wat voor soort klanten vind jij het leukste om te mogen werken? Is dat afhankelijk van de grote van het bedrijf?
“Nee, dat is niet perse afhankelijk van de omvang van het bedrijf. Mijn persoonlijke voorkeur is het middenbedrijf met laten we zeggen 50 medewerkers. Dan ken je elkaar nog en zijn de onderlinge verbindingen leuker. Het ‘ons kent ons’ gevoel heerst dan. In de praktijk kijk ik vooral naar de doelgroep. Met name het volmacht en beursbedrijf passen mij het beste. In de tijd dat ik op de servicedesk van ANVA werkte verzorgde ik dagelijks al veel ondersteuning voor beurs gerelateerde bedrijven. Toen ik als consultants startte ben ik eigenlijk vrij automatisch bij die klanten in gevlogen. Het volmachtbedrijf is daarnaast onze grootste doelgroep, die keuze ligt dus wat meer voor de hand”.

En zijn er ook dingen die jij minder leuk vindt aan jouw werk, maar er wel bij horen?
“Natuurlijk, maar dat heeft iedereen. Wij proberen regelmatig nieuwe oplossingen aan te bieden aan klanten die in de praktijk niet altijd even goed werken. Als je kijkt naar de doorlooptijd om iets op te lossen mag die wat mij betreft korter. Als er een probleem is, wil ik dat ook snel oplossen. Dat is wel iets wat mij dan frustreet. Maar ook dat hoort nou eenmaal bij een softwarebedrijf.”

Hoe los je dat voor jezelf dan op?
“Als het belangrijk is en mijn klanten hebben het keihard nodig, dan zoek ik het hoger op. In dat geval probeer ik een product owner te overtuigen dat de prioriteit wordt bijgesteld. Als dat niet zo is dan zal de klant, en ook ik dus, moeten wachten. Het brengen van die boodschap is niet altijd even leuk, maar zoals ik al zei: ook dat hoort erbij. Wat dat betreft ben ik de schakel tussen de klanten en productteams bij ANVA.”

Wat bedoel je precies met ‘de schakel’?
“Ik ben de boodschapper, maar ook degene die het functioneel bij onze klanten inricht én het samen met de klant implementeert. Als daar wat fout in gaat, dan kan ik terug naar de productteams om aan te geven wat er aan de hand is. Het is daarbij dus heel belangrijk om samen met de klant te kijken waar het mis gaat en dat goed op papier te zetten. Om het vervolgens over te brengen aan de software ontwikkelaars van ANVA. Want die moeten van mij of van een klant, of misschien van ons samen, horen wat er aan de hand is en wat de gewenste situatie is.”

Wat doet dat met jou?
“Je wordt er soms een beetje lusteloos van. Gelukkig realiseer ik mij goed dat je kan gaan klagen, maar dat je ook kunt kijken hoe je het toch positief kunt oplossen en kunt ombuigen naar wat je (in de tussentijd) wél kunt doen. We hebben bij ANVA een hele mooie Backoffice applicatie waar we heel veel mee kunnen, daar haal ik voldoende energie uit.”

Goed om te horen! En waar kijk je naar uit?
“Ik hoop dat we over een jaar een deel van de schademodule in ANVA Hub kunnen laten draaien. Het zou wat mij betreft echt een ultiem doel zijn als klanten er dan al met veel plezier mee werken.”

Heb je ook nog een persoonlijke uitdaging?
“Heel eerlijk? Die is nog wat minder concreet. Voor ons als consultants ligt er zoveel werk op het moment, dat het eigenlijk letterlijk komt aanwaaien en ik weinig tijd heb om daar bij stil te staan. Toen ik op de servicedesk bij ANVA startte had ik echt de ambitie om verder te groeien. Nu heb ik dat gevoel niet, omdat ik heel erg op mijn plek zit. Dat heeft denk ik ook deels met thuis te maken. Ik heb een gezin met twee kinderen waar ik graag aandacht aan wil besteden. Dat maakt het voor mij nu niet het belangrijkste om de lat nog hoger te leggen.”

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief