Op de werkvloer bij… Michiel Singor

In onze nieuwe rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en buiten de deuren van ANVA. Na Christiaan Maas vragen we dit keer Michiel Singor, systeem- en netwerkbeheerder bij ANVA, het hemd van zijn lijf.

Hey Michiel, vertel eens: hoe ben jij bij ANVA terecht gekomen?

“Ik ben hier zo’n zeven jaar geleden gestart als stagiaire. Ik volgde destijds een opleiding op een ROC vlakbij en ANVA werd mij door mijn opleiding als stageplek toegewezen. Zo kwam ik op de afdeling systeem- en applicatiebeheer terecht. Eenmaal hier gestart werd mij binnen een half jaar gevraagd of ik hier wilde blijven werken. Ik zat toen nog wel op school, dus kon niet zomaar stoppen zonder diploma. Na goed na te hebben gedacht ben ik gestopt met de opleiding die ik toen volgde en ben ik een BBL opleiding gaan doen in Utrecht. Dat betekende dat ik vier dagen in de week werkte en één dag per week naar school ging om toch mijn diploma te halen.”

Een dapper besluit. Wilde je dan al zo graag aan het werk?

“Ik vond het erg leuk bij ANVA, maar wilde wel mijn papiertje halen. Bovendien stopten tijdens mijn stage een paar van mijn collega’s, dus was mijn inzet wel gewenst. Inmiddels zijn de drie collega’s met wie ik destijds startte niet meer werkzaam bij ANVA en ben ik als enige systeembeheerder over. Wel heb ik twee nieuwe applicatiebeheerder collega’s, met z’n drieën vormen wij het IT-team nu.”

Is dat een heel andere functie dan?

“Het valt beiden onder de noemer IT services die wij aan onze collega’s aanbieden. Onze afdeling bestaat uit een onderdeel applicatiebeheer en een onderdeel systeembeheer. Daarnaast werken wij nauw samen met een club technische consultants. De collega’s van het ANVA DevOps team ondersteunen mij ook in mijn werkzaamheden. We hebben allemaal verstand van IT en helpen elkaar waar nodig.”

Welke werkzaamheden vallen er dan onder systeem- en netwerkbeheer, jouw officiële functie?

“Simpel gezegd: alles om ervoor te zorgen dat iedereen die bij ANVA werkt een computer en netwerk heeft om zijn of haar werk op te kunnen doen. Voorzien van de juiste software en beschikbaar van zowel vanuit huis als vanaf kantoor. Je kunt wel stellen dat ik verantwoordelijk ben voor alles waar een stekker aan zit.”

Veel schermen en techniek dus.

“Ja, in de volledige breedte zorg ik ervoor dat alle techniek voor mijn collega’s werkt en blijft werken. Dat betekent dus ook dat ik bij evenementen bij ons op kantoor ervoor zorg dat beeld en geluid gereed is, of dat ik voor mijn marketingcollega Christiaan alle techniek in onze webinarstudio heb ingericht en op elkaar heb afgestemd. Zodra het staat en functioneel is, draag ik het stokje weer aan mijn collega’s over en sta ik uiteraard klaar om ze te ondersteunen waar nodig. Daarnaast zijn wij veel bezig met security, waarvoor we ISO 27001 zijn gecertificeerd. Dat betekent dat we voortdurend verbeteringen aan blijven brengen en slimmigheidjes doorvoeren om onze systemen en netwerken ook volgens die richtlijnen te kunnen blijven onderhouden.”

Doe je dat alleen of werk je daarvoor samen met andere IT collega’s?

“Nee hoor, dat doe ik samen met mijn applicatiebeheercollega’s en met één van mijn collega’s van het DevOps team. Daarnaast zijn we ook nog op zoek naar een extra systeembeheerder als directe collega van mij. Dus wie het leuk vindt: ik daag je graag uit om te solliciteren!”

Is jouw werk doordat we steeds meer op afstand of vanuit huis werken ook complexer geworden?

“Niet perse complexer, wel heel anders. Vooral de manier waarop ik in contact sta met mijn collega’s is veranderd. Eerder stond men met een vraag aan mijn bureau, nu komen dit soort vragen vooral via Teams. Ik moet dan wat verder doorvragen om erachter te komen wat er exact aan de hand is. Ik weet op een gegeven moment namelijk redelijk goed hoe iemand werkt of wat ze bedoelen. Als iemand heel duidelijk of juist twijfelend met een vraag aan mijn bureau staat, weet ik ook hoe ik dat het snelste kan oplossen of in ieder geval tot de kern van het probleem kan komen.”

Wat was jouw grootste uitdaging tot nu toe?

“Waar ik veel tijd in heb zitten en waar ik trots op ben is de omschakeling van ons eerdere beheersysteem (LANDESK) naar het door mij ingerichte cloudgebaseerde beheerprogramma Microsoft Intune. LANDESK heb ik geërfd van mijn eerdere collega’s, maar zag ik door de tijd heen niet meer zo zitten. Toen ben ik op zoek gegaan naar een betere oplossing en heb ik in een aantal maanden tijd alles overgezet naar Intune. Daarmee beheer ik nu al zo’n twee jaar alle machines binnen ANVA. Bovendien rol ik nu al onze computers met Intune uit. Een gaaf project, waar ik ook best heel trots op ben.”

Dat klinkt als een flinke technische overstap.

“Ja, dat is het ook wel maar het werkt super! In Intune kan ik nu Windows 11 net is uitgerold bijvoorbeeld heel gemakkelijk een groep test gebruikers selecteren en hen deze software toekennen. Dat werkt echt perfect.”

Waar ben je momenteel druk mee bezig en hoop je dat een succes wordt?

“De transitie naar nieuwe telefonie is het eerste wat mij te binnen schiet. Dat is ook echt iets waar mijn collega’s op zitten te wachten. Vooral voor onze servicedesk is dit een hele welkome oplossing. Momenteel moeten zij namelijk om thuis telefoontjes te kunnen afhandelen letterlijk de telefoon mee naar huis nemen. Na onze transitie kunnen zij heel gemakkelijk met software op de telefonie inloggen. Daarnaast houden we ons natuurlijk altijd nog bezig met de verbeteringen op security gebied, zodat we ISO 27001 behouden.”

En waar kijk je naar uit?

“Ik ben bezig met het herzien van onze hele thuiswerkomgeving. De ervaringen uit de afgelopen Coronaperiode nemen we mee om in de toekomst door te blijven ontwikkelen. Om dat voor iedereen zo prettig mogelijk te maken, willen we in 2022 alle collega’s vanaf een laptop laten werken. Dat is nu nog niet het geval, maar wel veel handiger om thuis of flexibel te kunnen werken. Onze servicedesk en backoffice nemen nu vanuit huis de computer over die op kantoor staat. Als zij straks een laptop hebben zullen we op een andere manier verbinding moeten gaan maken met bedrijfsmiddelen in het netwerk.”

Dat klinkt best complex.

“Haha, dat valt mee hoor. Maar technisch is het wel, ja. Het idee is dan ook dat ik uiteindelijk langzaam aan richting de DevOps kant zal groeien. Ik vind het namelijk erg leuk om op het vakinhoudelijk gebied door te blijven ontwikkelen, al helemaal wanneer mijn collega’s er vervolgens gebruik van kunnen maken”.

Andere collega's

07 januari 2022

Op de werkvloer bij… Michiel Singor

In onze nieuwe rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en...

Andere collega's

07 januari 2022

Op de werkvloer bij… Michiel Singor

In onze nieuwe rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en...

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief