Nieuws

NVGA & ANVA geven nieuwe impuls aan uniform werken

18
January
2022

In het voorjaar van 2019 ondertekende ANVA met het Verbond van Verzekeraars, de NVGA en andere softwareleveranciers een letter of intent om gezamenlijk de datakwaliteit in het volmachtkanaal te verbeteren. Een flinke ambitie met bijpassende uitdaging. Inmiddels, zo’n twee en een half jaar later, zijn er veel ontwikkelingen, vraagstukken en oplossingen voorbij gekomen. In gesprek met Ron Gardenier (directeur One Underwriting en voorzitter NVGA) en Roel van Dijk (voormalig algemeen directeur ANVA) blikken we terug op de afgelopen twee jaren én kijken we vooruit hoe we gezamenlijk een nieuwe impuls geven aan hoge datakwaliteit in het volmachtkanaal.

Sinds de start van het project werkt ANVA nauw samen met branchepartijen en klanten om het project Uniforme Inrichting Volmachtketen tot een succes te maken. We hebben een intensieve periode achter de rug waarbij we in anderhalf jaar tijd productdefinities hebben opgesteld, uniforme productenschermen hebben ontwikkeld, conversietooling en rapportages beschikbaar hebben gesteld. Hoewel het lastig was om een vorm van standaardisatie te vinden die aansloot op de behoeften van de gehele markt, hebben we dit met waardevolle inbreng van klanten voor elkaar weten te krijgen.

Tijd voor een nieuwe impuls

Zijn we er dan al? “Nee, zeker nog niet”, aldus Ron. “We zien dat het aantal omzettingen groeit, maar merken ook dat de voortgang van de uniformering in de zakelijke productlijnen nog achterblijft ten opzichte van onze doelstellingen.” Het uitleveren van productdefinities door Verzekeraars in deze tekening moet echt nog verder op stoom komen en vormt dus een grote uitdaging de komende maanden. Om de voortgang van het project een nieuwe impuls te geven zijn we daarom als NVGA samen met ANVA en SUIV opnieuw om de tafel gaan zitten. Daar zijn gelukkig hele mooie uitkomsten uit gekomen”, aldus Ron.

Met eigen schermenwerken

Dat uniforme schermen het werk niet altijd even makkelijk maken, bleek gaandeweg de eerste omzettingen. “Uniform is niet altijd voor iedereen gelijk. Wanneer je aanvullende velden wil kunnen gebruiken kon je die mogelijkheid in eerste instantie alleen toevoegen door er een extra scherm naast te zetten. Dat werkt niet handig, bijvoorbeeld bij het vastleggen van kenmerken die helpen om te kunnen segmenteren. Dat betekent dus een hoop heen en weer scrollen wat als minder prettig werd ervaren”, legt Roel uit. De tooling die ANVA heeft ontwikkeld maakt het mogelijk om de nieuwe productdefinitie naast de bestaande, oude definitie te zetten. De tooling geeft daarbij aan welke datavelden op een andere plek moeten komen. Ook kunnen klanten die dat willen een eigen schermindeling kiezen, terwijl de controle op alle vereiste datavelden op precies dezelfde manier als bij de standaard schermen wordt uitgevoerd.

Tijd om meters te maken

Inmiddels zijn zo goed als alle particuliere productdefinities en schermen gereed. Daarnaast zijn de eerste zakelijke productschermen in pilot, welke in het eerste kwartaal van 2022 beschikbaar worden gesteld. “Er staat wat ons betreft niets meer in de weg om volop gas te geven, als je dat nog niet gedaan hebt. Het is tijd om meters te maken! Wij zijn er klaar voor om in 2022 ook de zakelijke producten in een flink tempo te vertalen naar definities en schermen”, aldus Roel.

“Daar sluit ik mij volledig bij aan. Het is geen 2 voor, maar 2 óver 12 als je nu nog niet begonnen bent. Wacht niet langer en maak gebruik van de middelen, mogelijkheden en support van ANVA om de uniformering in te richten”, sluit Ron af.

Meer weten?
Neem contact met ons op
Neem contact op met