Meer inzicht in release informatie van ANVA?

Vind je het overgaan naar een nieuwe ANVA Backoffice release ook spannend? Alles werkt nu, maar blijft dat zo als we een release installeren? En wat verandert er met de installatie van een release? Naomi Roelofsen van onze Servicedesk geeft je een kijkje in de keuken en helpt je graag op weg met handige tips. Gelukkig kun je de antwoorden op veel van deze vragen al vinden voor de installatie van een release!

De overgang naar ANVA Support

Informatie over releases kon je voorheen altijd vinden op ons serviceportaal. Met de overgang naar support.anva.nl hebben we ook die informatie meegenomen naar ons nieuwe portaal. Maar er verandert meer. Waar we eerst alleen een release voor de wel bekende ANVA Backoffice hadden zijn er nu ook releases voor ons nieuwe platform ANVA Hub, voor ANVA Rules en voor ANVA Analytics. In tegenstelling tot de Backoffice release, installeren wij deze voor je. Soms is het wel goed om te weten wat er is veranderd. Ook die informatie is steeds beter te vinden.

Direct belangrijke informatie over een ANVA Backoffice release

Er zijn vijf grote releases per jaar, ieder jaar beginnend met een ander getal. Zo hadden we in 2018 de 47.XX en dit jaar leveren wij de 48.XX uit. Het getal daarna geeft aan welke release van dat jaar het is. Zo hebben we net de 48.P04 beschikbaar gesteld. De vierde release van dit jaar. Achter deze versie komt nog een laatste nummer. Zo is de .01 een releasekandidaat voorafgaand aan de definitieve release. De definitieve release krijgt het nummer .10 mee (48.P04.10). Na de .10 volgen patches om opgeloste fouten zo snel mogelijk beschikbaar te kunnen stellen. Iedere drie weken leveren wij een patch uit met daarin de oplossingen van requests for change (RFC’s) die tijdens de voorafgaande drie weken zijn opgelost. Wij blijven patches opleveren tot de volgende .10-release is vrijgegeven. Vanaf dat moment stellen we de opgeloste RFC’s alleen nog in patches voor die laatste release beschikbaar. De laatste patch op een release is normaal gesproken de .15. Dit betekent niet dat de .10 niet van voldoende kwaliteit is. Het is goed mogelijk dat er nauwelijks RFC’s op de .10 gemeld zijn en dat we in de volgende patches eerder gemelde RFC’s oplossen. Onze hoeveelheid openstaande RFC’s daalt gelukkig al een hele tijd. Wij zijn dus in staat meer meldingen op te lossen dan er worden gemeld.

Waar vind je release informatie?

Nu is natuurlijk de vraag, waar vind je al deze informatie. Het makkelijkst is om naar support.anva.nl te gaan en daar te klikken op ‘release informatie’. Vanuit daar kun je doorklikken naar ons releasebeleid (met o.a. bovenstaande informatie) en zie je direct welke versies we op dit moment beschikbaar hebben en ondersteunen. In de tabel met beschikbare releases kun je doorklikken naar de bijbehorende releasebrief. Zo kun je voor installatie al zien wat de nieuwe functionaliteiten en wijzigingen zijn. Dit geeft samen met de lijst ‘openstaande RFC’s’ uit de vorige blog een goed beeld van wat er verandert bij installatie van de release. In de tabel met releases zie je ook wanneer we geen support meer geven op een oudere release. Vanaf dat moment beantwoorden we nog wel vragen, maar lossen we in die versie geen eventuele fouten meer op. Heb je na deze informatie nog twijfels of vragen dan helpen we je graag op de Servicedesk.

Informatie over een release voor Hub, Rules, Analytics en CRM

Met de komst van ons nieuwe platform is er ook een heel nieuw soort release gekomen. Een soort waar je zelf niets hoeft te doen om hem beschikbaar te krijgen, dit verzorgen wij. Maar dit betekent niet dat het geen gevolgen voor jou als klant kan hebben. Werk je dus met bijvoorbeeld Rules of onze telefoniekoppeling dan wil ik je adviseren om ook de informatie voor deze releases te bekijken. Ons streven is om uiteindelijk over te gaan op continuous delivery, maar daar zijn we nog niet, mede door afhankelijkheden van onze producten met onder andere de Backoffice. Op dit moment releasen wij één keer per week voor Rules en Hub. Voor Analytics releasen we op dit moment twee tot drie keer per kwartaal en CRM releasen we niet op vaste momenten, maar op de momenten dat er iets op te leveren is (denk aan RFC’s met een prio hoog). Voor onze cloudreleases hebben we twee soorten releasenotes: pre-releasenotes en releasenotes. Beide vind je door in te loggen op ANVA Hub. Links in het menu zie je de optie ‘Release notes’. Hierna kies je het product waar je mee werkt en heb je direct inzicht in wat we op gaan leveren in een volgende release (pre-releasenotes) en wat we opgeleverd hebben in de afgelopen releases. Op het moment dat een oplevering gevolgen heeft voor de inrichting in jouw Backoffice dan wordt dit vermeldt in de releasenotes. Om die reden is het goed om hier regelmatig even te kijken.

Ik hoop jullie met deze informatie meer zekerheid te hebben gegeven over onze releases van ANVA Backoffice en meer inzicht in onze nieuwe cloud releases. Met name voor de laatste releases zijn we zoekende en hebben wij al diverse klanten gevraagd met ons mee te denken. Hoe informeren wij jullie het beste en wat is op dit moment een juiste frequentie om te releasen. Wil jij ook graag meedenken laat het ons dan even weten via de ANVA Servicedesk.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief