De consolidatie van de intermediaire sector speelt een belangrijke rol bij onze doorontwikkeling. En is dat niet het enige waar we rekening mee moeten houden. De wereld om ons heen verandert snel en vraagt om vernieuwing op ieder vlak. Hoe we dat bij ANVA doen? Onze collega’s praten je bij.
Max Mouwen (CEO) begint: “Doorontwikkeling staat niet op zichzelf, het is klant en trend gedreven. We moeten continu aangeven waar we zwaar op inzetten en wat minder prioriteit heeft. Een keuzeproces, waarbij we altijd denken vanuit technologische, commerciële en sociaal demografische trends en rekening houden met de overheid”, legt Max uit. Digitalisering verandert de manier van consumeren en ook financiële fitheid blijft een thema. “Deze ontwikkelingen vragen om nieuwe concepten van verzekeren, waarin wij onze klanten zo goed mogelijk willen faciliteren. Dat doen we door steeds betere releases van ANVA 4/5 en het bouwen van een geheel nieuw platform: ANVA 6.”
Tegelijkertijd ontwikkelt ANVA zich ook op andere gebieden. Max: “De stap naar een InsurTech bedrijf vraagt om modernisering op alle vlakken. Zo werken we inmiddels volledig Agile, hebben we ons arbeidsvoorwaardenpakket flink vernieuwd en is ons imago als leuke werkgever met doorgroeimogelijkheden verbeterd. Ook bekijken we de mogelijkheden voor internationalisering.”
“Ook als werkgever is ANVA flink in ontwikkeling”, vervolgt Ellie Verbeek (Employee Journey Specialist). “Ik geloof namelijk niet dat je als organisatie in beweging kunt zijn als je je werknemers stil laat staan. We vinden het belangrijk dat ANVA voelt als een warm bad, waarin je met heldere doelen alle vrijheid hebt om jezelf te ontwikkelen.” Dat doet ANVA bijvoorbeeld met een uitgebreid onboardingsprogramma en ruim opleidingsbudget. Daarnaast is ook betrokkenheid belangrijk.
Ellie vervolgt: “Met kwartaalsessies voor alle collega’s houden we elkaar binnen ANVA op de hoogte van alle plannen. Ook krijgt iedereen vier keer per jaar een ontwikkelgesprek en voeren we eindgesprekken met collega’s die ons verlaten. Hieruit halen we waardevolle informatie om onszelf als werkgever continu te blijven verbeteren.”
Betrokkenheid is natuurlijk ook bij klanten een belangrijke pijler. “Eerlijk is eerlijk, afgelopen jaren hebben we vooral gewerkt volgens een one-size-fits all-model”, gaat Daan van der Lugt (CCO) verder. Dit jaar is ANVA gestart met het customer engagement programma. Hierbij worden klanten op drie niveaus betrokken: strategisch, tactisch en operationeel. Daan: “Strategisch voeren we gesprekken met een gemêleerd gezelschap klanten. Hierbij komen onderwerpen aan bod die bij onze klanten, onszelf, onze toeleveranciers en brancheverenigingen spelen over een periode van anderhalf tot drie jaar. Op tactisch niveau hebben we customer succes teams opgesteld, die zorgen voor accountplanning. Daarbij leggen we elkaars roadmap en planning naast elkaar voor optimale afstemming. Ook houden we regelmatig thema gestuurde expertsessies en hebben we afgelopen jaren het ambassadeursprogramma opgezet, waarin co-creatie met klanten centraal staat. Operationeel betrekken we klanten bijvoorbeeld via reviews. Bij al die gesprekken bleek een grote behoefte aan hoogwaardige trainingen om het maximale uit de ANVA software te halen. Daar hebben we met ANVA Academy een goede invulling aan gegeven”, aldus Daan.
Hij voegt hier nog aan toe: “Klanten maken het ons echt niet altijd makkelijk hoor, en daar zijn we blij mee! Deze feedback helpt ons namelijk doorontwikkelen zodat zij het beste geholpen worden met onze oplossingen”.
Guido Schoonheim (CTO) gaat verder: “Vorig jaar zijn we gestart met het bouwen van een nieuw platform. We stonden voor de keuze: minimaal onderhoud aan ANVA 4/5 en alle ballen op het nieuwe óf de dubbele investeringsaanpak.” Aangezien er verspreid over al onze klanten bijna 20 miljoen polissen op ANVA 4/5 draaien, hebben we gekozen voor het laatste.
De software is heel complex. Daarom kan en moet het volgens Guido altijd beter. “Ons motto is: elke release beter dan de vorige. Hierbij zetten we vooral in op het verbeteren en automatiseren van onze testaanpak, waarbij we klanten intensief betrekken. Ook zijn we gestart met de Cobol University om ervoor te zorgen dat we ANVA 4/5 goed up-to-date houden. Dit levert grondig opgeleide mensen op die goed in de teams landen, waardoor we klanten tot de overgang naar ANVA 6 op de juiste manier kunnen ondersteunen.” Daarnaast geeft hij aan dat ook de uitrol van de datastore en beurs belangrijke thema’s blijven rondom de ontwikkeling van ANVA 4/5.
Justin Schlee (CPO) vertelt: “ANVA 4/5 is inmiddels 28 jaar oud en haar programmeertaal verouderd. Daarnaast is ANVA van een software oplossing voor het MKB doorgegroeid naar een enterprise omgeving waarin miljoenen polissen geadministreerd worden. Bij onze klanten zijn ook grotere integratie behoeften ontstaan, waarbij ANVA op de achtergrond in een extranet kan draaien of zelfs onderdeel kan zijn van een embedded insurance concept. Deze ontwikkelingen vragen om nieuwe manieren van verzekeren én een nieuw systeem. Daarom is ANVA vorig jaar gestart met het bouwen van ANVA 6, geheel volgens de nieuwste technologie. Zo is ANVA 6 bijvoorbeeld – in tegenstelling tot ANVA 4/5 – volledig procesgestuurd. Wijzigingen in wet- en regelgeving zijn daardoor straks makkelijk op te vangen.
Justin: “Het bouwen aan een nieuw, complex systeem is prachtig voor iedere techneut, maar het belangrijkste is dat het straks aansluit op de behoeften van de gebruikers. Daarom betrekken we onze klanten nauw bij het proces.” Hij sluit af met: “Begin 2024 gaan we in nauwe samenwerking met klanten, het basisconcept uitgebreid testen. Vanaf dan zijn alle ANVA 6 ontwikkelingen ook te volgen via onze openbare roadmap”.
Ook bijdragen aan de ontwikkeling van ANVA 6? Dat waarderen we enorm! Neem gerust contact op voor de mogelijkheden.
Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief