Een overname biedt zoveel meer mogelijkheden

Door de vele consolidaties en overnames in de markt zijn conversies bij ANVA business as usual. De kansen die zo'n overname biedt om het gehele ICT-landschap onder de loep te nemen, worden door veel bedrijven echter niet altijd voldoende benut.

Bob Buysrogge, accountmanager bij ANVA, ervaart dagelijks de bewegingen die er in de markt gaande zijn. ‘Er zijn genoeg voorbeelden van klanten die op overnamepad zijn of zelf overgenomen worden.’ Hoewel de consolidatieslag in de verzekeringsmarkt al een tijdje aan de gang is, is deze in de tweede helft van 2017 in een stroomversnelling gekomen. Het zal zich naar verwachting dit jaar voort blijven zetten.

Conversiespecialist

ANVA is volgens Bob inmiddels uitgegroeid tot een specialist op het gebied van conversies. ‘Conversies zijn bij ons business as usual’. Toch ziet hij vaak dat klanten vooraf luchtig denken over de impact en de tijd die een conversie kost. Zonde, vindt hij. ‘Het is een zorgvuldig proces. Data is tenslotte alles waar het om draait. Dat is het hart van een organisatie’. Hij benadrukt hoe belangrijk het bijvoorbeeld is om ervoor te zorgen dat er geen vervuiling ontstaat door vóór de conversie data goed op te schonen. De hoeveelheid werk die hier aan te pas komt wordt vaak onderschat volgens Bob. ‘Je wilt voorkomen dat de ANVA-software steeds groter en groter wordt door de vervuiling en dat medewerkers niet gemakkelijk bij de juiste data komen’.

Een overname biedt kansen

Wat weinig bedrijven beseff en is hoeveel kansen zo’n overname biedt. ‘Er valt zo veel meer uit te halen dan alleen een conversie’, vertelt Bob. Dat zij zich dit niet realiseren is volgens hem ook goed te verklaren. ‘Een overnametraject is vaak zeer intensief, waardoor ICT over het hoofd wordt gezien en vooral iets is waar na de overname over nagedacht moet worden’. Een gemiste kans, vindt hij. ‘We zien dat partijen niet of nauwelijks nadenken over het ICT-landschap van het bedrijf dat ze overnemen. Terwijl een overname juist het moment is om
in samenwerking met ANVA, goed te kijken naar de software van beide bedrijven. Door een overname word je gedwongen om na te denken over de juiste inrichting van ANVA en het ICT-landschap waardoor je meteen goed kunt analyseren hoe je dit beter kunt doen’.

‘ Er valt zoveel meer uit te halen dan alleen een conversie’

Haak ANVA zo vroeg mogelijk aan

Volgens Bob is dit de uitgelezen kans om samen met ANVA het gehele ICT-landschap zo efficiënt mogelijk in te richten. ‘Door de vele partners die ANVA heeft kunnen we kijken naar verschillende aspecten van de inrichting. Denk bijvoorbeeld aan de hosting en werkplekbeheer van de organisatie of het digitaliseren van de formulierenstroom en het automatisch archiveren van documenten in ANVA.’ Als dit pas tijdens een conversie naar voren komt, is het volgens Bob vaak te laat of het kan grote invloed hebben op de planning. Zijn advies is om ANVA daarom zo vroeg mogelijk in het proces aan te haken.

Hoogste tijd om ANVA aan te haken?

Neem contact op met Bob
b.buysrogge@anva.nl of via 06-10927364

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief