Nieuws

ANVA Backoffice is klaar voor UIV

14
August
2020

Productowner Jaap Carlier kent álle ins en outs van ANVA Backoffice. Voor de start van eenduidige registratie van verzekeringsproducten in de volmachtketen, implementeerde Jaap samen met zijn ontwikkelteam de door SIVI gedefinieerde productdefinities in ANVA’s softwareoplossing.

Ruim tweederde van de volmachten is klant van ANVA. Dat wij als koploper bij dit project betrokken zijn maakt mij trots en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om het grootste gedeelte van de markt in dit project te betrekken”, vertelt Jaap Carlier. Dat hij daarmee de grootste uitdaging van dit omvangrijke project omschrijft, realiseert hij zich maar al te goed.

Doordachte aanpak

Als productowner startte hij dan ook na ontvangst van de eerste AFD-definitie met het in concept uitwerken van uniforme ANVA productschermen. “Ergens moesten we een brug slaan tussen de standaard AFD-definities en verschillende productinrichtingen van onze klanten. We hebben een mechanisme bedacht om op AFD-niveau de juiste definities te gebruiken, waar mogelijk te koppelen aan de gegevens van de klant en te filteren op wat wel of niet binnen een product gebruikt mag worden. Dat lijkt zo wellicht ‘makkelijk gezegd’, maar vergeet niet dat alle inrichtingen van onze klanten unieke kenmerken hebben. Dat we deze schermen moesten koppelen en integreren met de huidige administratie waar klanten in werken was best een risico”.

Proof of concept

Het eerste concept is, al voordat de technische opbouw startte, gepresenteerd aan een aantal klanten en werd positief ontvangen. Jaap: “We wilden toetsen of het een werkbare oplossing kon worden. De wens om naast de AFD-productdefinities de vrijheid te behouden om eigen data vast te leggen, bleek voor onze klanten erg belangrijk. De basis in de productschermen moet echter vastliggen en kwam gelukkig terug in ons eerste concept. Ik denk zeker dat het helpt dat veel gevolmachtigden zich realiseren dat we anders geen datakwaliteit in de volmachtketen kunnen realiseren”.

Conversie-tooling

Na ontvangst van de feedback werkte het ontwikkelteam van ANVA hard aan de realisatie van het ontwerp. Ook het bouwen van conversie programmatuur om zo eenvoudig mogelijk bestaande producten om te zetten naar uniformiteit was een mooie hersenbreker. “We moesten het zo programmeren dat er voor de consument niets veranderde. Zij willen verzekerd blijven voor dat wat op hun polisblad staat en zitten niet te wachten op een verandering in bijvoorbeeld dekking en premie. Door een afbouwmechanisme te ontwikkelen kunnen de gevolmachtigden aangeven in hoeveel tijd zij het eventueel ontstane premieverschil willen afbouwen”, legt Jaap uit.

Nieuwe release

De automatische distributie van productdefinities is één van de wijzigingen die in de nieuwste release (sinds mei beschikbaar) zijn meegenomen. Voor Jaap is zijn taak als productowner met betrekking tot het project UIV daarmee zo goed als afgerond. “De productschermen blijven we natuurlijk bouwen, maar dat wordt door de contentafdeling van ANVA opgepakt. Onze interne samenwerking is erg sterk. Mochten we wensen of aandachtspunten van klanten ontvangen waar we een rol in kunnen spelen, pakken we dat gezamenlijk op”. Dat dit uniformeringstraject voordelen oplevert voor de hele volmachtketen, is volgens hem geen discussie. “Bovendien is het voor volmachten ook een mooie stap richting onze toekomstbestendige ANVA Rules”. Jaap kijkt terug op een uitdagende klus waar hij samen met het ANVA-ontwikkelteam hard aan heeft gewerkt om iets moois neer te zetten.

Meer weten?
Neem contact met ons op
Neem contact op met