Als verandering vaststaat is het de kunst om mee te bewegen

Sinds het begin van 2020 is er veel veranderd. We werken hybride of volledig op afstand, hebben minder reistijd en een hogere productiviteit. Ook in onze branche is een veranderslag gaande. De behoefte aan maatwerk voor software neemt af, terwijl wij in gesprek met onze klanten vernemen dat zij tegen problemen aanlopen als het gaat om het beheren van IT-oplossingen. Als verandering vaststaat, is het aan ons om mee te bewegen. ANVA’s strategisch directeur Justin Schlee vertelt hoe wij dat aanpakken.

Justin start: “De vraag of wij componenten kunnen aanbieden zoals tarieven maar ook technische koppelingen of een betere manier om met ANVA te kunnen praten, is mij inmiddels niet meer onbekend. Gelukkig hebben wij daar op meerdere punten al invulling aan gegeven. Zo hebben we onze authenticatie verbeterd om veiliger en moderner te werken, allerlei data ontsloten via koppelingen en standaard content gerealiseerd. Wij willen de helpende hand bieden door diverse oplossingen aan te reiken. Van API’s en goede documentatie tot de ideale user interface. Wij ontwikkelen volop, zodat onze klanten zich kunnen focussen op wat voor hen belangrijk is”.

Overstap naar de cloud

Onze switch naar de cloud met ANVA Hub als Software as a Service (SaaS) is een doordachte keuze. De overstap naar een datawarehouse oplossing maakt het daarnaast mogelijk om los van onze technologische koppelingen ook het leveren van data te professionaliseren. “Om onze klanten te ondersteunen zo snel en efficiënt mogelijk verzekeringen af te kunnen sluiten, zijn we begonnen met het bouwen van een nieuwe propositie: ANVA Hub voor adviseurs. Een oplossing waarmee adviseurs zowel zakelijk risicomanagement als particuliere polissen kunnen beheren”, legt Justin uit.

ANVA Hub voor adviseurs

We beginnen klein en focussen ons in eerste instantie op advieskantoren tot maximaal vijf FTE, om vanuit daar langzaam aan door te ontwikkelen en te groeien naar grotere advieskantoren en uiteindelijk ook de volmachtkantoren. Dat doen we enerzijds om stapsgewijs invulling te geven aan de behoefte die er is, maar ook om aangesloten kantoren van service providers een hele mooie, geïntegreerde oplossing aan te kunnen bieden. Waar we ANVA Hub uitbreiden, zullen we aan de andere kant afbouwen. Uiteindelijk zal ANVA Hub voor adviseurs uitgroeien tot onze nieuwe basis, oftewel: de vervanger van ANVA 4/5.

Vervullen van zorgplicht

Justin: “Andere aspecten waar wij het verschil in willen maken is het vervullen van de zorgplicht en een proactief risicomanagement. Om klanten te kunnen informeren over wets- en productwijzigingen is het van essentieel belang om de situatie van de klant goed in kaart te brengen. De registratie van bijvoorbeeld objecten is binnen ANVA 4/5 onvoldoende gedekt. Binnen ANVA Hub ontwikkelen we passende tooling, specifiek voor adviseurs”.

Goede balans tussen vraag en ontwikkeling

Hij vervolgt: “Je kunt je voorstellen dat al deze ontwikkelingen samen best een intensieve verandering veroorzaakten binnen ANVA. Door onze Agile werkwijze fors te verstevigen en klanten actief en al vanaf het begin van onze productontwikkeling te betrekken, kunnen we veel sneller, gerichter en gevalideerd bouwen aan softwareoplossingen voor de toekomst”. De grootste uitdaging hierin ligt bij het bewaren van een goede balans tussen een generiek softwarepakket en klantspecifieke wensen. “Als we alles doen wat klanten vragen, ontwikkelen we een ‘out of control’ applicatie. Het is dus aan ons om te beoordelen of nieuwe toevoegingen ook daadwerkelijk voor al onze klanten interessant zijn. Dat vind ik persoonlijk best spannend hoor!”.

De interactie met onze klanten maakt dat we proeven wat er in de markt van ons wordt verwacht. Op basis daarvan beslissen we wat we doen en passen we ons aan waar nodig. “Eerder introduceerden we een product waarvan wij dachten dat het goed was. Daar geloven we niet meer in. We kiezen er bewust voor om kort cyclisch te werken, toetsen, valideren en aan te passen. Daar hoort soms bij dat we stoppen, veranderen of het laten zoals het is, simpelweg omdat het goed is zoals het is. Google en Microsoft doen dat ook, dus waarom ANVA niet?”, stelt Justin.

Marktontwikkelingen

Los van het bedienen van ANVA klanten, voelen wij ons ook maatschappelijk verantwoordelijk voor onze branche. Zo hebben we een aantal jaren geleden Aplaza opgericht om een bijdrage te leveren in het uitwisselen van documenten en berichten binnen onze sector. Door de huidige veranderingen in de markt zien we dat de gestandaardiseerde tarieven en acceptatieregels in het geding komen, terwijl de behoefte hieraan steeds groter wordt. In samenwerking met AWI pakken wij onze verantwoordelijkheid en zorgen we ervoor dat dit soort dienstverlening binnen ANVA Hub in stand blijft. Bovendien voegen we daar ook nog eens allerlei innovatieve oplossingen aan toe.

Tegelijkertijd leidt digitalisering en innovatie tot steeds meer cyberproblemen. Om de digitale weerbaarheid in onze sector te behouden is een nieuw kader in de maak: de Digital Operational Resilience Act (DORA). De AFM verwacht dat DORA eind volgend jaar in werking treedt. “Wetgeving heeft tijd nodig om zich te vormen. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en houden hier rekening mee in onze software”, sluit Justin af.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief