In de rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en buiten de deuren van ANVA.
Eerder spraken we al met collega’s op onze marketing- en communicatieafdeling en de systeem- en netwerkafdeling. Dit keer is het de beurt aan de sinds begin 2021 bij ANVA gestarte software engineer Randy Lek.
Dat is wel een hele andere manier van werken. UX is veel meer gericht op de klantbeleving, terwijl er in front-end qua code veel meer verdieping zit.
“Absoluut! Qua programmeertaal zit er veel verdieping in, dat vind ik ook juist zo leuk. Samen met mijn collega’s bouw ik servicetickets die onze klanten gebruiken bij vragen over een contract of het indienen van een schadeclaim bijvoorbeeld. Concreet betekent dit dat ik de formulieren die daarvoor gebruikt worden opbouw. Ik schrijf samen met mijn collega Arjan de code die ervoor zorgt dat de juiste invoervelden zichtbaar zijn in het juiste design. Daarnaast zorgen wij er ook voor dat onze klanten bestanden kunnen uploaden en servicetickets kunnen inzien, om de status ervan te volgen. Maar daar stopt het niet. Het formulier moet namelijk ook nog opgepakt worden door het systeem, daar zorgen wij ook voor. Een simpel voorbeeld daarvan is de verzendknop onderaan een serviceticket die er voor zorgt dat de vraag terecht komt bij de juiste persoon.”
Is dat dan iets wat je zelfstandig oppakt? Of heeft ANVA daar een heel team voor?
“Binnen ANVA werk ik binnen het team Services. Dat is het nieuwste team wat gerealiseerd is. Team Services is opgezet om schadetickets die nu in ANVA Backoffice volledig worden gefaciliteerd om te bouwen naar ANVA Hub. Dat is een flinke klus, die niet alleen bij front-end development neergelegd is. Ik werk hiervoor nauw samen met collega’s op het gebied van back-end development, analisten, onze product owner en een designer. Ons team is daarmee helemaal compleet en via de scrum methodiek kunnen wij de meters maken die nodig zijn.”
Daar zeg je wat interessants. Binnen ANVA wordt namelijk veel gewerkt volgens de scrum en agile methodieken. Was jij daar al bekend mee, voordat je bij ANVA startte?
”Bekend, ja. Enthousiast? Was ik minder. Scrum en agile heb ik sinds ik bij ANVA startte opnieuw uitgevonden. Collega’s hebben mij enthousiast gemaakt en nadat ik een scrum cursus heb gevolgd zie ik ook echt de meerwaarde er van in. De scrum en agile methodieken helpen ons om constructief te werk te gaan, te leren van onze fouten en ons werk zo goed als mogelijk op te zetten, af te maken en te volbrengen. Ik zie het als toegevoegde waarde en als middel. Scrum is namelijk geen einddoel. Het werk dat wij verzetten wordt middels scrum gevalideerd. Zo meten wij of datgene wat wij opleveren ook écht van waarde is voor onze klanten. Ik merk binnen het hele team Services dat iedereen de meerwaarde van de validatie ook echt inziet. We luisteren, communiceren, passen aan of verbeteren waar nodig. Dat maakt mij zo enthousiast over agile en scrum. ”
Je proeft dus vaker of je op de goede weg zit. Is dat voor jou het leukste aan jouw werk?
“Ik vind het heel leuk dat ik merk dat de communicatie nu binnen het team ook goed verloopt. Dat betekent niet dat alles koek en ei is, hoor. Ook in ons team lopen we geregeld tegen obstakels of problemen aan. Maar dat is iets wat we dan wel snel boven water krijgen en openlijk met elkaar bespreken om er op te kunnen acteren. Daarnaast vind ik persoonlijk front-end development heel interessant en uitdagend. Wat ik mooi vind is dat er binnen ANVA ook een front-end werkgroep is opgericht. Dat betekent dat vanuit ieder team binnen ANVA waar front-end plaatsvindt, één afgevaardigde is aangesloten bij een centrale werkgroep. Dat lijkt voor onze klanten misschien niet direct noodzakelijk, maar als de code onderliggend aan onze applicatie niet van goede kwaliteit is, gaat dat op lange termijn toch problemen opleveren. Binnen de werkgroep hebben wij hier gezamenlijk de focus op en doorzoeken we waar eventuele verbeterpunten zitten. Wat mij betreft is dat de perfecte combinatie. Binnen mijn team wordt er goed geluisterd naar onze klanten en hetgeen zij nodig hebben, terwijl er tegelijkertijd ook altijd wordt gekeken naar de code eronder en de kwaliteit van de applicatie zelf.”
Waar ben je nu druk mee bezig en hoop je dat een groot succes wordt?
“Ik richt mij nu vooral op het realiseren van servicetickets. We hebben al de basis, maar het is nog niet compleet. We zijn nu hard bezig om die compleetheid voor elkaar te krijgen.”
En heb je ook een persoonlijke mijlpaal of ambitie die je daarbij in wil zetten?
“Mijn achtergrond ligt in de designhoek (UX). Mijn ambitie is om mijzelf, zodra ik me nog meer verdiept heb in de front-end kant, ook te verbreden naar Java, de programmeertaal voor back-end development. Ik zie hoe waardevol het is om zowel de kennis te hebben van design, als hetgeen waar ik nu mee bezig ben. Door ook de koppeling te kunnen leggen tussen front-end en back-end, maak ik het plaatje compleet.”
Wat een mooie uitdaging! Een laatste vraag: als jij jouw eerste jaar binnen ANVA mag omschrijven in een paar woorden, waar denk jij dan aan?
“Een gezonde uitdaging, veel mensen met hart voor de zaak wat zeker in positieve vorm besmettelijk is en absoluut initiatiefrijk. ANVA is een dynamische omgeving, waar we gezamenlijk werken aan een hoge kwaliteit van zowel onze producten als services.”
Een goede plek voor jou om door te groeien dus, als ik het zo hoor.
“Absoluut!”