Exact weten hoe ANVA werkt, waar je alles kunt vinden én hoe je optimaal gebruikmaakt van alle functionaliteiten. Dat is het doel van de ANVA Academy. Om jou als gebruiker en/of beheerder op weg te helpen en te ondersteunen, bieden wij verschillende opleidings- en trainingsmogelijkheden aan. Van basis- tot beheercursussen. Maar waarom zijn we eigenlijk gestart met de ANVA Academy? Wat zijn de mogelijkheden? En zeker niet onbelangrijk: hoe ervaren de deelnemers het? We duiken er graag dieper op in.
Door de veranderingen in de verzekeringsmarkt zien wij het aantal ANVA applicatiebeheerders op de werkvloer van onze klanten steeds schaarser worden. Er is een grote groep beheerders die al lang met ANVA werkt, maar (binnenkort) met pensioen gaat. Ook rationalisatie zorgt ervoor dat ANVA experts binnen bedrijven andere functies bekleden. Naomi Stol, Lead Consultancy bij ANVA vertelt: “Verzekeringskantoren worden steeds groter en hebben meer behoefte aan ANVA kennis binnenshuis. Tegelijkertijd willen kleinere kantoren ANVA het liefste zelf kunnen ‘besturen’. Wij willen hen helpen om de benodigde en gewenste kennis in de markt te behouden. Daarvoor hebben we de Academy opgericht”.
Het opleiden van medewerkers en beheerders is binnen ANVA niet perse iets nieuws. Al jarenlang verzorgen onze consultants trainingen binnen bedrijven, in company zoals dat heet. De ANVA Academy is vernieuwend door het bundelen van de krachten van onze consultants, Customer Support medewerkers en accountmanagers. “Onze consultants hebben veel capaciteit en kennis. Zij kunnen tijdens de trainingen uitgebreid inspelen op behoeften en vragen van onze klanten. Op een drukke werkdag is er binnen Customer Support niet altijd voldoende tijd om klanten stapsgewijs iets uit te leggen. In ANVA Help staat daarom alles duidelijk op een rijtje. Door de veranderingen in de markt zien we echter ook een verandering in de content wens terug. Niet iedere gebruiker vind het prettig om deze hoeveelheid tekst te lezen. De hoe, wat en waarom vragen proberen we nu ook in tutorials te beantwoorden. De Academy biedt een totaalpakket, waarmee we ANVA kennis binnen onze klanten flink vergroten”, legt Naomi uit.
Voordat Koen Zeggelaar, Sales en accountmanager bij ANVA, de coördinatie over de ANVA Academy op zich nam is er door extern consultant Hans Lindhout uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoeften onder onze klanten en de ideeën die hierover bij onze consultants speelden. Koen: “Onder begeleiding van Hans zijn we gestart met twee basiscursussen: Acceptant en Schadebehandelaar. We hebben daarbij bewust gekozen voor onze eigen consultants als trainers. Zij zijn immers onze experts en een herkenbaar aanspreekpunt voor onze klanten. Na een aantal trainingen te hebben georganiseerd, hebben we ons aanbod uitgebreid met beheercursussen: van basis tot verdieping”.
De basiscursussen zijn vooral geschikt voor nieuwe medewerkers, de verdiepende beheercursussen zijn gericht op een specifiek onderwerp (formulieren en selecties, productbouw, prolongeren of beurs). In de aanmeldingen ziet Koen een grote diversiteit terug. Net gestarte ANVA beheerders volgen veelal een basiscursus en breiden dit uit met één of meerdere verdiepende cursussen. Sommige medewerkers volgen alle aangeboden trainingen. Van te voren toetsen we ieders kennisniveau om tijdens de training de juiste kennis over te dragen.
Naast een leerzame dag vinden we het belangrijk dat het ook een leuke en ontspannen dag is. “Iedere cursus start om 09.00 uur. Je bent al vanaf 08.15 uur op ons kantoor in Amersfoort welkom. Zowel ’s ochtends als ’s middags hebben we een kleine pauze en tussendoor staat er een heerlijke lunch voor je klaar. Rond 16.00 uur ronden we af, reiken we de certificaten uit en kan je weer net voor de file uit naar huis”, vertelt Koen.
ANVA Consultant Harrie Coolen is één van de vijf ANVA Academy trainers. De dynamiek in de groep is volgens hem altijd even aftasten, maar maakt het ook des te leuker. “Met maximaal acht deelnemers per groep is het belangrijk om goed inzicht te krijgen in ieders ervaring. Bovendien werkt iedereen op zijn of haar eigen manier. Ik heb in het verleden al vaker een training gegeven en vind het leuk om nu opnieuw met verschillende manieren van informatie overdracht en diverse werkvormen samen met onze klanten aan de slag te gaan”, aldus Harrie.
Om tot een interactief trainingsaanbod te komen werken Harrie en Naomi nauw samen. Harrie legt uit: “We hebben met meerdere consultants de behoeften bij klanten geïnventariseerd om vervolgens de inhoud van al deze punten te bundelen tot een trainingshandleiding met opdrachten, een raster qua tijdsindeling en verschillende soorten leerdoelen. Ook veel gestelde vragen aan onze Customer Support collega’s zijn hierin opgenomen. Zo borgen we dat iedere trainer dezelfde kennis overdraagt”. Uiteraard wordt het lesprogramma geregeld gefinetuned.
De ANVA Academy borgt de juiste kennis binnen onze klanten én binnen ANVA zelf. Naomi legt uit: “Onze consultants springen nu voor een groot deel in bij klanten die een te kort aan applicatiebeheerders kennen. Het nadeel hiervan is dat zij steeds minder kennis van de brede ANVA markt opdoen, doordat ze veelal binnen één ANVA omgeving werken. Wij willen bewust meer afwisseling. Met de ANVA Academy leiden we ANVA applicatiebeheerders binnen bedrijven op en kunnen onze consultants hun werkveld weer verbreden”.
Door tijdens onze cursussen ook de basiselementen uit ANVA nog eens te bespreken, te laten zien of een proces samen door te nemen helpen we iedere deelnemer verbeteren. Harrie sluit af: “Veel van onze klanten kunnen prima met ANVA werken, maar hebben het overgedragen gekregen van een collega of voorganger. Door onze tips en trucs over de handigste of snelste manier leert iedereen wel een efficiëntieslag te maken”.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden of onze cursusdata? Op de ANVA Academy pagina vind je alle ins en outs over ons volledig cursusaanbod. Als lid van Adfiz of de NVGA ontvang je bovendien nog eens 10% korting.