Het Innovatielab van softwareontwikkelaar ANVA heeft de afgelopen periode geëxperimenteerd met het ontwikkelen van een veilige messenger app. Deze app, Safebay, biedt een oplossing voor problemen die adviseurs ervaren door de komst van de AVG, recente privacy schandalen en de langzaam toenemende bewustwording bij de consument omtrent veilig communiceren.
De AVG stelt hogere eisen aan het veilig uitwisselen van vertrouwelijke gegevens. De privacy van communicatie via e-mail of instant messaging, zoals WhatsApp is echter niet altijd gegarandeerd. ‘We merken dat veel van onze klanten worstelen met de vraag welke kanalen zij nog kunnen gebruiken’, zegt Justin Schlee, strategisch directeur bij ANVA. ‘Sommigen van hen zijn zelfs weer overgestapt op fysieke post.’ Ook brancheorganisaties, zoals Adfiz en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) geven aan dat de AVG bij veel leden vraagtekens oproept. Niet alleen in de communicatie met klanten, maar ook in de communicatie tussen medewerkers onderling.
ANVA biedt hiervoor een oplossing met Safebay, begonnen als experiment van ANVA’s Innovatielab. Het is een chatapplicatie waarmee veilig documenten en gegevens uitgewisseld kunnen worden tussen adviseur en klant of tussen adviseurs onderling. Gebruikers van de app moeten zich identificeren met iDIN, op termijn komt hiernaast de mogelijkheid bij om in te loggen met het, bij de KNB in ontwikkeling zijnde, NotarisID. Doordat de identiteit van de partijen daarmee is vastgesteld, weet de gebruiker altijd met zekerheid wie de verzender of de ontvanger is. Daardoor kan deze app ook gebruikt worden voor klantakkoord en het digitaal ondertekenen van contracten.
Gegevens en documenten die via de app worden uitgewisseld worden versleuteld verzonden en opgeslagen. In tegenstelling tot andere populaire instant messengers, slaat Safebay documenten niet automatisch op in de smartphone van de gebruiker. Daarnaast vallen de servers waarvan de app gebruik maakt onder Nederlands recht en voldoen daarmee aan de richtlijnen die DNB stelt aan hosting. Dat is wat Safebay een veilig alternatief maakt voor het uitwisselen van privacygevoelige informatie.
Safebay is onlangs getest door een grote hypotheekverstrekker. Die doorliep met behulp van deze oplossing succesvol een klantproces. De app maakt het voor hen mogelijk om op een veilige manier online klantakkoord op offertes en data te verkrijgen en vast te leggen. Ook brancheorganisaties Adfiz en Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie onderzoeken het initiatief om daarmee Safebay te erkennen als oplossing voor het veilig uitwisselen van privacygevoelige informatie
‘Omdat ons experiment met zoveel enthousiasme ontvangen is en we het belangrijk vinden dat de markt een veilig alternatief heeft voor het uitwisselen van privacygevoelige informatie, ontwikkelen we het experiment door en stellen we het onder de naam Safebay beschikbaar aan de hele financiële branche’, zegt Justin Schlee. ‘Het gebruik van ANVA’s andere software is overigens geen vereiste om Safebay te kunnen gebruiken. Safebay is er voor iedereen, dus ook voor hypotheekadviseurs, notarissen, makelaars en andere belanghebbenden.’
Safebay wordt momenteel uitgebreid met twee onderdelen, namelijk blockchain en chatbots. De app is al ‘blockchain-ready’, met KNB wordt nu gesproken over inzet van de notariële blockchain.Daarnaast is er een chatbot geïntegreerd, die de klant begeleidt tijdens de customer journey. De inrichting van deze chatbot wordt in samenwerking met Eerstestap.nl vormgegeven. Documenten en overeenkomsten kan de chatbot dan op basis van het ‘gesprek’ samenstellen en vastleggen in de blockchain.