Vorige maand was het voor ANVA de maand van de partnerships. Zo gingen we naast Reaal en Concapps, ook een samenwerking aan met Eerstestap.nl. Wij spraken oprichters Edwin Riem en Jan Verstegen over Eerstestap, de opkomst van chatbots en Safebay. Nieuwsgierig wat ze voor jou kunnen betekenen?
Meer dan acht jaar geleden richtten Edwin en Jan Eerstestap op. Ze zagen een kans om consumenten beter online te betrekken bij complexe financiële zaken. ‘Wij hebben een platform ontwikkeld waar we kennis en klantdata op een veilige manier konden overbrengen,’ vertelt Edwin. Dit platform kunnen onze klanten inzetten voor de onboarding van nieuwe klanten en het automatisch onderhouden van dossiers voor bestaande klanten. ‘Wij geloven sterk in hybride advies. Dat is uiteraard het advies van de vertrouwde adviseur, ondersteund door effectieve digitale assistentie. Hierbij doet de klant de voorbereiding op het adviesproces zelfstandig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beantwoorden van vragen, kennis vergaren door animatievideo’s te bekijken en relevante documenten op voorhand aan te leveren bij de adviseur.’
Inmiddels heeft Eerstestap chatbottechnologie volledig omarmd om de processen van organisaties nog verder te kunnen vernieuwen en te optimaliseren. Jan legt uit waarom Eerstestap zo’n twee jaar geleden gekozen heeft om zich hierin te specialiseren. ‘Wij zagen dat chatbottechnologie volwassen werd en het niveau van alleen vraag en antwoord kon ontstijgen. Door deze technologie te combineren met ons eigen FlowCore-platform, wordt het steeds gemakkelijker om repeterende klantinteracties met veel complexiteit, over te laten nemen door een chatbot. Chatbots moesten wat ons betreft echt eerst een virtuele assistent kunnen worden. En dat is inmiddels zeker het geval.’ Ook helpt het volgens Jan dat de acceptatie van chatbots onder consumenten steeds groter wordt.
Vorig jaar maakten Edwin en Jan kennis met Safebay. Ze zagen het als een belangrijke aanvulling op hun eigen platform om veilig digitaal met klanten te communiceren. ‘Het mooie van Safebay is dat het aansluit op wat iedereen al gewend is om te doen, namelijk communiceren met zijn of haar telefoon.’ licht Edwin toe. ‘Daarnaast zijn we door Safebay niet afhankelijk van Whatsapp en Facebook als moedermaatschappij met al zijn datahonger.’ Jan vult aan: ‘samen met ANVA hebben we niet alleen Safebay, maar ook ons eigen platform kunnen verrijken door verschillende chatbots te ontwikkelen die het leven van onze gezamenlijke klanten veel makkelijker maakt. Zo hebben we nu een chatbot in ontwikkeling die buiten kantoortijden een voorlopige dekking bij een auto-mutatie afgeeft. Doordat de bot met ANVA Hub gekoppeld wordt, kunnen we via Safebay veilig informatie opvragen zoals persoonsgegevens, een kenteken en verzekeringspremies. Om vervolgens meteen een taak aan te maken voor een medewerker in ANVA Backoffice.’
De mogelijkheden om je dienstverlening efficiënter en klantvriendelijker in te richten met behulp van virtuele assistenten zijn eindeloos. Ben je benieuwd wat Eerstestap voor jouw organisatie kan betekenen? Neem contact met ze op via jan@eerstestap.nl. Interesse in de mogelijkheden van Safebay? Neem dan eens een kijkje op anvabackup.wpenginepowered.com/safebay.