Geerts Adviesgroep als eerste live met uniforme inrichting

"Na een week weet je nog amper hoe het eerst was." Geerts Adviesgroep is al meer dan 70 jaar actief in de verzekeringsbranche. Eigenaar Alwien Geerts is als volmacht- én pilotkantoor nauw betrokken bij de ontwikkeling rondom de uniforme inrichting van productschermen en voelde zich geroepen om mee te werken aan de standaardisering. Hierdoor is Geerts Adviesgroep het eerste volmachtkantoor dat live is met een uniforme inrichting voor autoverzekeringen.

De aanleiding van het traject ziet Alwien Geerts helder en als een noodzaak: “Ik denk dat het voor het voortbestaan van de volmachtketen een hele belangrijke ontwikkeling is. Bovendien levert het ons als volmachtkantoor uiteindelijk een flinke kostenbesparing op, omdat we producten niet meer zelf hoeven in te richten. Natuurlijk kost het nu tijd en inspanning, maar ik vind het leuk om in de ontwikkeling van iets mee te draaien, om mee te kunnen denken. ANVA heeft iets bedacht, maar hoe kan het fijner, mooier, beter? Oftewel: hoe kunnen de puntjes op de i worden gezet?”

Nauwe samenwerking

Geerts Adviesgroep richt zich door medewerking aan de projectgroep datakwaliteit al langere tijd op de aanpak van datakwaliteit en maakt inmiddels – door de afgelopen jaren snel te zijn overgestapt naar nieuwe releasesgebruik van de nieuwste softwareversie. “Zonder al te veel na te vragen werd er vertrouwd op de feedback die ik in de pilot aangaf. Door eerdere gedraaide pilots wist ik waar ik op moest letten. Je weet dat je van alles tegen kunt komen, daar heb ik mijn organisatie op ingericht. Ook maakte ik de afspraak dat onze bedrijfsvoering niet onder de pilot mocht lijden, bij eventuele problemen stond men dan ook snel voor ons klaar”.

Aangepaste lay-out 

Hij vervolgt: “Natuurlijk, het is even wennen voor ieder van ons maar je moet er toch een keer mee gaan werken”. De grootste uitdaging bleek de nieuwe indeling van de productschermen. Om zijn medewerkers nog voordat de nieuwe inrichting live werd gezet zoveel mogelijk rust te bieden besloot Alwien de lay-out van de bestaande schermen om te bouwen naar de nieuwe productschermen. “In de praktijk is dat even schakelen, maar feitelijk is het niet meer dan een nieuwe vormgeving of inrichting van bijvoorbeeld Windows of Office. Na een week werken weet je nog amper hoe het eerst was”.

Start met voorbereiden

Alwien: “Heel eerlijk, in de praktijk merken wij er niet zoveel van. De polissen, voorwaarden en premies zijn nog altijd hetzelfde. Aan de achterkant is de data-uitwisseling richting verzekeraars een stuk uniformer. Daar zit duidelijk verbetering in, wat de kans op fouten drastisch vermindert”.

“Ik zou een ieder willen oproepen om eigen belangen op een zijspoor te zetten en te kijken naar het belang van de keten. De conversie was absoluut geen drama. Zeker met de conversietool die ANVA heeft ontwikkeld kun je snel overschakelen. Begin dus gauw met voorbereidingen, zorg dat ook jouw datakwaliteit op orde is en breng alvast in kaart welke vrije labels je gebruikt. Er komt een moment dat je over ‘moet’. Nu heb je nog voldoende tijd om stap voor stap een branche te converteren, als je volgend jaar start is de uitdaging écht een stuk groter”, vult hij nog aan. En Alwien zelf? “Wij blijven doorontwikkelen en starten binnenkort met een nieuwe pilot voor de uniformering van brandverzekeringen”.

Andere artikelen uit het ANVA magazine

9 stappen voor een succesvolle conversie

Ben jij klaar om aan de slag te gaan?

ANVA Rules vereenvoudigd

De verschillen tussen ANVA Backoffice en ANVA Rules

Aan de slag met uniformering

In gesprek met Marianka Everts en Marcel Ravelli (projectmanager onboarding volmachtkantoren)

De noodzaak van uniforme vastlegging

Ons gesprek met Jaap de Louw & Jorg Roodbeen gemist?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief