Blog

eHerkenning, certificaten en digitale paspoorten?

28
September
2021

Er verandert op dit moment veel in de branche als het gaat om digitale paspoorten, bedrijfscertificaten en eHerkenning. Ook voor ons is het regelmatig zoeken. Om vragen te voorkomen neem ik jullie in deze blog graag mee in de wereld van online identificeren en focus ik daarna op het gebruik van certificaten in ANVA.

Wat betekent dit voor ANVA?

Wij stappen niet over op eHerkenning binnen onze software. Alle diensten waarvoor (online) identificatie nodig is gaan namelijk via een bedrijfscertificaat verlopen.

! Let op: voor het aanvragen of verlengen van dit certificaat heb je dus wel eHerkenning nodig.

Eerder dit jaar is het ophalen van ADN al aangepast, dit kan nu alleen nog met behulp van een bedrijfscertificaat. De volgende koppeling is Aplaza. Dit wordt nu opgehaald met een digitaal paspoort. Vanaf 7 januari 2022 kan dat alleen nog met een bedrijfscertificaat. Aplaza heeft rondom deze verandering een uitgebreide pagina aan haar website toegevoegd, met daarop alle beschikbare informatie.

Wij werken gelukkig nauw met Aplaza samen als het gaat om deze verandering. Hieronder vertel ik meer over deze overstap binnen ANVA. Daarbij is het goed om te weten dat je voor Aplaza hetzelfde bedrijfscertificaat kunt gebruiken als voor ADN. Daarnaast kun je het bedrijfscertificaat in ANVA gebruiken voor extern tariferen via VPI, het uitvoeren van Fish en Compliancy en het opvragen van voertuiggegevens via Audascan.

Mijn digitale paspoort verloopt binnenkort, wat is dan handig?

Je hebt hierin zelf een keuze. Je kunt je digitale paspoort verlengen om hem vervolgens tot 7 januari 2022 te gebruiken om Aplaza op te halen. Je kunt er echter ook voor kiezen om nu al over te stappen op een bedrijfscertificaat. Zeker wanneer je deze al gebruikt voor het ophalen van ADN adviseren wij je deze werkwijze te kiezen.

ANVA ondersteunt dit namelijk al in alle releaseversies. Vanaf de 50.P03.10 hebben we het woord digitaal paspoort vervangen voor bedrijfscertificaat en is het nog duidelijker dat je met een bedrijfscertificaat Aplaza op kunt halen. Als je de overstap maakt van een digitaal paspoort naar het bedrijfscertificaat, dan dien je in het pad BOAR eerst het paspoort te verwijderen en daarna het bedrijfscertificaat toe te voegen. De stappen die je hiervoor moet zetten lees je hieronder:

  • Ga naar het pad BOAR.
  • Kijk vervolgens bij GRS-postbussen via welke medewerkers de Authenticatie is geregeld voor het ophalen van de Aplaza berichten. Bij die medewerkers dien je het paspoort te vervangen voor een bedrijfscertificaat.
  • Dit doe je in BOAR onder digitale paspoorten of certificaten. Je klikt dan op de betreffende medewerker, verwijdert het digitale paspoort en voegt vervolgens het bedrijfscertificaat toe bij dezelfde medewerker.
  • Daarna werk je de gebruikersgegevens bij (kies voor: initieel vullen), zodat het bedrijfscertificaat ook bij Aplaza bekend is.

Het is goed om te weten dat je meerdere postbussen op kunt halen met één bedrijfscertificaat. Het kan zijn dat er meerdere medewerkers aan een postbus gekoppeld zijn voor de authenticatie. Aan al die medewerkers kan hetzelfde bedrijfscertificaat gekoppeld worden. Zoals hierboven al vermeld is het bedrijfscertificaat namelijk geldig voor het hele bedrijf en is het niet persoonsgebonden. Heb je meerdere kantoren in je dataset? Dan dien je wel per kantoor een bedrijfscertificaat te hanteren.

Ik ga toch nog even verder met een digitaal paspoort, wat moet ik dan doen in ANVA?

Zoals eerder al aangegeven kun je het digitale paspoort nog verlengen en tot 7 januari 2022 blijven gebruiken. Zodra je het paspoort hebt verlengd dien je deze ook in ANVA te verlengen. Dit doe je ook in het pad BOAR onder digitale paspoorten of certificaten. Je klikt dan op de medewerker waarvan het paspoort is verlopen, kiest voor vernieuwen en vult de gegevens in van het nieuwe digitale paspoort. Ook nu moet je de gebruikersgegevens bijwerken zodat Aplaza het nieuwe paspoort kent. Vanaf 7 januari 2022 zal het Digitaal Paspoort geheel vervangen zijn door eHerkenning.

Moet ik nog aanvullende acties uitvoeren voor berichten van NN/ASR/Aegon?

Veel verzekeraars en volmachten leveren berichten aan via de Time berichtendienst en de Connect postbus. Voor deze postbussen en de postbus van Aegon loopt de identificatie via Aplaza en wordt alles automatisch bijgewerkt als je de gebruikersgegevens bijwerkt. NN en ASR leveren echter (ook) aan via hun eigen postbus. Zij moeten apart de wijziging doorkrijgen bij het verlengen van een digitaal paspoort of het overstappen naar een bedrijfscertificaat. Bij het verlengen van een digitaal paspoort log je in op het extranet van de verzekeraar met je oude digitale paspoort en pas je dit daarna aan bij je gebruikersaccount. Stap je over naar een bedrijfscertificaat, dan dien je dit ook door te geven op de extranetten.

  • NN: U moet uw Bedrijfscertificaat plaatsen op mijnadviseur.nn.nl. Klik hier voor een instructie.
  • ASR: U moet uw Bedrijfscertificaat plaatsen op Cockpit. Klik hier voor een instructie.

Tot slot nog even voor de zekerheid: Ben je overgestapt naar een bedrijfscertificaat? Dan heb je geen digitaal paspoort meer nodig binnen ANVA. Bewaar je wachtwoorden van digitale paspoorten en bedrijfscertificaten goed! Mocht er toch iets niet goed gaan, dan helpen we je graag snel op weg. Heb je nog geen bedrijfscertificaat? Vraag hem dan hier aan.

Meer weten?
Neem contact met ons op
Neem contact op met