Als Servicedesk leveren we vooral support op afstand. We doen dit digitaal of telefonisch, soms zelfs via Microsoft Teams. Bij de laatste variant staan de webcams aan en krijgen we ook een beeld bij degene aan de andere kant van de melding. Iets wat we door Corona hebben geleerd en met veel plezier toepassen. Ook onze SLA-gesprekken doen we al twee jaar niet meer op locatie, maar via Teams. Nu de wereld opnieuw verandert en alles weer open gaat, verdwijnen deze maatregelen en kunnen we elkaar weer ontmoeten. Een mooi onderwerp voor een nieuwe blog van Naomi.
Als er iets is wat ik de afgelopen tien jaar heb geleerd, is dat samenwerken makkelijker en leuker wordt als je elkaar een keer in het echt hebt gezien. Een vaste klantengroep wordt door Martijn, Oscar of mijzelf regelmatig bezocht om het te hebben over onze gemaakte SLA-afspraken. Deze gesprekken worden vooral ingezet als praktische invulling om de samenwerking te verbeteren. Een hele leuke invulling is het ANVA Fest, georganiseerd door en bij ANVA voor onze klanten. We zetten dan letterlijk onze deuren open om op een dag zoveel mogelijk klanten en partners te ontvangen.
Als medewerker op de Servicedesk hoor je dan ineens een heleboel bekende stemmen, je herkent de klant(en) al voordat ze hun naam hebben uitgesproken. Niet het uiterlijk is nodig om ze te herkennen, maar de klank en intonatie van de stem zegt ons al genoeg. Het leuke is daarbij dat je vanaf dat moment ook een fysiek beeld bij iemand hebt. Je praat even over het werk, maar vooral ook over andere dingen, je leert elkaar net even anders kennen. Of je kruipt even samen achter een computerscherm om toch nog die ene melding op te lossen. Het ANVA Fest is een hele leuke en waardevolle manier om te netwerken en onze service te verbeteren. Stiekem kijken we alvast enorm uit naar een ANVA Fest voor 2023, ook al is het nog niet officieel ingepland.
Stemmen herkennen zat er deze dag dus minder in. Toch vond ik op de naambordjes wel veel bekende namen. Meestal van IT-managers, volmachtmanagers of eigenaren. Medewerkers die ik vanuit mijn rol als chapterlead af en toe spreek tijdens SLA-gesprekken, maar vooral spreek als dingen niet helemaal lekker lopen. Ook daarvoor is het fijn om elkaar een keer in het echt gezien te hebben of elkaar alvast een keer te hebben gesproken zonder dat er een aanleiding voor was.
Veel van onze partners waren ook aanwezig op de AMdag. Voor mij persoonlijk was dit heel fijn om hen weer even te zien en te spreken. Als er meldingen komen over het koppelvlak tussen onze oplossingen schakelen we al met elkaar. Nu konden we ongedwongen even horen hoe het gaat en wat er speelt, ook dat is belangrijk.
Naast het zien van bekende klanten en partners liepen er ook oud-ANVA-collega’s rond. Eenmaal in de markt ben je er nou immers niet zomaar weg. Het valt op dat er vooral oud-collega’s rondlopen die op de salesafdeling hebben gewerkt. Altijd gezellig om elkaar weer even te zien! Zo ontdekte ik dat het ANVA roddelcircuit ook bij oud-collega’s nog goed werkt. Het nieuws dat ik ga trouwen in september was bij velen al bekend.
Terugkijkend was de AMdag een mooie dag voor mij om bekende en onbekende medewerkers van onze klanten en partners weer even de hand te schudden. Want ja, nu de maatregelen weg zijn gebeurt ook dat weer! In november is er weer een AMdag en dan ben ik er zeker weer bij. Wat mij betreft breiden we de vertegenwoordiging van de Servicedesk dan uit met SLM’er Martijn.
Want dat niet alleen ik zin heb om meer klanten te ontmoeten merk ik ook terug op de afdeling. Ook mijn collega’s willen weer graag op pad. Iets wat we voor Corona niet zoveel deden, maar nu de kans zich voordoet wij deze graag grijpen. In een vorige blog schreef ik al dat kennisoverdracht belangrijk, maar soms ook lastig is. Wat nou als we kennisoverdracht en klanten ontmoeten gaan combineren? Dit is een vraag die ik van meerdere collega’s heb gekregen. Mijn enige antwoord daarop was: dat is win-win, ga klanten maar bellen en vragen wat er mogelijk is.
Biesbosch is de eerste klant waar we dit in de praktijk hebben gebracht. Corry en Leon zijn samen naar hen toe gegaan en hebben veel geleerd over de koppeling van CED met ANVA. In de praktijk zien hoe de software wordt gebruikt, wat er goed gaat en waar we nog kunnen verbeteren, is niet alleen leuk maar ook inspirerend en leerzaam. Net zo enthousiast als ik terugkwam van de AMdag, kwamen ook zij blij en vol verhalen terug op kantoor.
Een ander voorbeeld is het feit dat Anne en Marc bij VCN meedraaien. Zo leren zij ANVA kennen en helpen wij tegelijkertijd bij VCN de werkdruk te verlagen. Ook een win-win! Vanzelfsprekend zijn er veel manieren te bedenken die leuk zijn, maar ook veel waarde hebben voor onze service in de toekomst, die een beter contact en input opleveren voor onze productowners. Lees je deze blog en heb jij ook iets waarvoor we bij jou langs kunnen komen? Schroom niet en stuur mij dan vooral een bericht!
Iets anders wat opvalt als je ineens weer mensen gaat ontmoeten is dat mijn blog en activiteiten op LinkedIn goed worden gelezen. Ik ben meerdere keren aangesproken, omdat ik werd herkend door mijn blog of een andere post. Ik zie natuurlijk wel dat er veel wordt gelezen, er geliked wordt en er zelfs af en toe opmerkingen worden geplaatst. Maar als je erdoor herkend wordt val je blijkbaar op.
Deze blog schrijf ik dan ook met trots en met de hoop dat mijn netwerk blijft groeien. Ik wist al dat ik het leuk vond om mijn collega’s te begeleiden, te coachen en inspireren. Nu weet ik dat het ook leuk is om mensen via de digitale weg te inspireren met mijn manier van kijken en werken. Hopelijk geeft deze blog jou ook weer een lach op je gezicht. En wie weet.. ontmoeten we elkaar weer gauw.