Referenties

Van Birgelen Assurantiën

Van Birgelen Assurantiën aan de slag met ANVA CRM

/api.php/files/image/id/57f25f71d11c5947658b4567

 

’In 7 jaar 50 tot 70 procent groei’

‘Groot genoeg om een complete financiële dienstverlener te zijn en klein genoeg om dicht bij de klant te staan’, dat is het motto van Van Birgelen Assurantiën uit het Midden-Limburgse St. Odiliënberg. Van Birgelen staat te boek als het grootste RegioBank-kantoor van het land en bedient ruim tienduizend particuliere en zakelijke relaties. Maar eigenaar Jean van Birgelen blijft ambitieus. ‘Over zeven jaar willen we een omzetgroei van vijftig tot zeventig procent hebben gerealiseerd.'

Van Birgelen Assurantiën werd opgericht in 1960. Harrie van Birgelen, de vader van huidig directeur-eigenaar Jean, startte toen met een verzekeringskantoor dat al vrij snel werd uitgebreid met een filiaal van RegioBank-voorloper Nederlandse Middenstands Spaarbank (NMS). Jean van Birgelen herinnert zich nog hoe zijn vader destijds aan zijn eerste klanten kwam. ‘De televisie was toen in opkomst, destijds een kostbaar bezit. En dus
speurde mijn vader op zijn brommer naar huizen met een tv-antenne op het dak. Daar viel immers wat te verzekeren. Op een soortgelijke manier bracht hij ook autoverzekeringen aan de man: door mensen te benaderen die net hun rijbewijs hadden gehaald. Een soort van CRM 1.0, zeg maar.’

EEN ANDERE BOEG

Zoals zoveel familiebedrijven is ook Van Birgelen Assurantiën diepgeworteld in de eigen streek. ‘Ik durf te beweren dat we al onze klanten kennen’, zegt Jean. ‘Dat is natuurlijk prachtig. Je komt je relaties tegen op het voetvalveld of op het schoolplein en weet precies wat er bij deze mensen speelt. Maar door dat nauwe contact is het soms ook lastig om “nee” te zeggen.’ Juist dat laatste speelde Van Birgelen parten toen hij zich in 2012 naar eigen zeggen op een kruising bevond. ‘Door de economische omstandigheden en nieuwe wet- en regelgeving, bijvoorbeeld het provisieverbod, was het voor mij klip en klaar dat we het over een andere boeg moesten gooien.’

ZEVENJARENPLAN

Even zag Van Birgelen de oplossing in een samenwerking met een aantal andere financieel adviseurs in de regio. Toen dit op niets uitliep, zocht Jean de in de branche bekende organisatiecoach Kees Dullemond op. ‘Samen met Kees heb ik een strategie geformuleerd waarmee we over zeven jaar een omzetgroei van vijftig tot zeventig procent willen realiseren, zonder daarbij afbreuk te doen aan onze slogan “persoonlijk en dichtbij”.’ Een belangrijke troef in Van Birgelens zevenjarenplan is het werken met abonnementen. Bij het samenstellen daarvan betrok Jean zijn medewerkers op alle mogelijke manieren. ‘Dat zorgde voor draagvlak. En dat hielp enorm toen we onze klanten uitlegden waarom ze opeens moesten betalen voor diensten die ze, in hun ogen, eerst gratis kregen. Op dat soort momenten merk je dat je ook een té goede relatie met je klanten kunt hebben. Dat is iets waar niet alleen onze klanten aan moeten wennen, maar wij zelf ook.’

Met ANVA Elements kunnen we vooruit

ONZE VISIE OM VOORUIT TE GAAN

Van Birgelen Assurantiën werkt al sinds 1986 met ANVA. ‘Een paar jaar geleden heb ik serieus overwogen om over te stappen op een ander pakket’, geeft Jean toe. ‘Ik wilde vooruit en ANVA kon me daarbij op dat moment niet ondersteunen.’ De komst van ANVA Elements bracht daarin verandering. ‘We gaan onze klanten zowel traditioneel als digitaal bedienen. Met de Klantmap willen we onze klanten weghouden van de direct writers en verzekeringsportals. Maar ook het totale klantbeeld spreekt ons aan. We hebben een systeem nodig om meer uit ons relatiebestand te halen en efficiënter te werken. ANVA Elements past in onze visie om vooruit te gaan, om klanten zélf online dingen te laten regelen. Natuurlijk moesten onze medewerkers wennen aan de nieuwe software, daar hebben we ook bewust de tijd voor genomen. Maar iedereen staat er erg voor open. Onze mensen weten wat ons doel is, wat we willen bereiken en waarom ANVA Elements daar in onze ogen bij nodig is.’

VOLG ONS OP SOCIAL MEDIA

En blijf op de hoogte van al ons nieuws, onze events, webinars & blogs

MEER WETEN OVER DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN ANVA?

Mail of bel ons gewoon even!

033 - 4798200 Mail ons