Consolidatie is er altijd al geweest

Interview met Michiel Slootweg, SAA Zoals de naam al doet vermoeden, heeft SAA -Samenwerkende Assurantie Adviseurs- zijn groei te danken aan samenwerkingsverbanden. Sinds de oprichting in 1983 zijn dat er inmiddels meer dan 100 en daarmee is SAA uitgegroeid tot een organisatie met 360 medewerkers en 8 kantoren, verspreid over het land.

Voor SAA is consolidatie niet iets van de laatste jaren. ‘Het is altijd al aan de orde geweest. De aantallen stijgen niet, de omvang van de portefeuilles wel’, zegt Michiel Slootweg, CEO van SAA. Michiel is onder andere verantwoordelijk voor het voortzetten van de bescheiden, maar gezonde groei en het bewaken van de toekomstbestendigheid. ‘We krijgen veel meer verzoeken om samen te werken dan dat wij kunnen accepteren. Daarom kijken we heel kritisch naar de waarde die een samenwerking toevoegt. Het belang van de klant staat daarbij altijd voorop. Om klanten goed te blijven helpen in de toekomst, is het essentieel om kostenefficiënt te werken, schaalvoordelen te benutten en dus te groeien. Samenwerken verstevigt onze relatie met de maatschappijen en het is noodzakelijk om compliant te kunnen blijven.’

Digitalisering en specialisme

SAA heeft drie verkoopdivisies met ieder zijn eigen groeistrategie. ‘De adviestak is gericht op het particuliere en kleinzakelijke segment waar wij vooral groeien door digitalisering en standaardisering. De divisie relatiemanagement bedient de grootzakelijke markt. Groei richt zich daar op het vergroten van kennis en het verdiepen van onze specialisaties binnen onze niches, zoals zee- en binnenvaart, logistiek en transport, maar ook agrarisch en horeca. Daarnaast is SAA ook serviceprovider en binnen die verkoopdivisie ligt de focus zowel op digitalisering als op maatwerk’, legt Michiel uit. ‘Wij vinden het belangrijk dat er voor de klanten niets verandert. Naast de voordelen die zij krijgen, zoals een ruimere keuze en betere bereikbaarheid, blijft alles zoals ze gewend zijn en behouden ze hun contactpersonen. Kantoren blijven verantwoordelijk voor de klanttevredenheid, zij kennen hun eigen klanten immers het beste.’

Grote volumes

Samenwerkingen hebben daarentegen wél impact op de operationele processen. ‘Aan de achterkant werkt iedereen vanuit hetzelfde systeem op dezelfde manier en beschikt iedereen over dezelfde informatie’, zegt Michiel. ‘Natuurlijk lopen wij daarbij tegen uitdagingen aan. Er is veel maatwerk in de systemen en daardoor zijn de ANVA-ANVA conversies misschien nog wel de lastigste, maar we krijgen daarbij goede support vanuit ANVA.’ Door de groei en de steeds grotere volumes loopt SAA echter tegen de grenzen van het pakket aan. ‘Dankzij de prolongatieversneller prolongeren wij nu binnen één dag, in plaats van dat dit een heel weekend duurt. Maar snellere verwerkingen zijn een absolute must. De klant accepteert het niet meer dat je één dag achter loopt.’

Cloud biedt kansen

Michiel kijkt daarom reikhalzend uit naar het microservices-platform waar ANVA momenteel aan werkt. ‘Ik beschik liever vandaag dan morgen over een cloudversie van ANVA. Een oplossing waarbij je gebruik kunt maken van mobiele data biedt zoveel meer mogelijkheden. Je kunt de klant dan op het juiste moment bereiken met een gepersonaliseerd aanbod en natuurlijk wil je hem dan ook meteen bedienen.’ Welke mogelijkheden dat biedt, weet Michiel als geen ander. Voordat hij medio 2017 bij SAA in dienst kwam werkte hij in Kenia bij het door hem opgerichte insurtechbedrijf ‘Carepay’ waarmee hij de Afrikaanse markt via een mobiel platform een innovatieve oplossing bood voor zorgverzekeringen. ‘Het is soms frustrerend om te zien dat er in Afrika zoveel meer mogelijk was, dan waar wij in Nederland -mede door legacy en wetgevingnog niet aan toe zijn’, stelt Michiel. ‘Die inzichten en ervaringen uit Afrika gebruik ik om hier vooruit te kijken ende kansen die zich aandienen optimaal te benutten.’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief