In onze nieuwe rubriek ‘op de werkvloer bij…’ interviewen we ANVA collega’s om hen het hemd van het lijf te vragen over hun rol, werk en verantwoordelijkheden binnen en buiten de deuren van ANVA. Om iemand het spits af te laten bijten, starten we met Christiaan Maas, marketingcommunicatie specialist bij ANVA, bedenker van deze rubriek, maar bovenal een echte spin in het web.
“In de praktijk ben ik verantwoordelijk voor alles wat met marketing en communicatie te maken heeft. Dat klinkt breed en is het ook. Van ons eigen magazine dat we twee keer per jaar uitgeven tot 1-op-1 communicatie, onze website, nieuwsbrief, de organisatie van diverse evenementen en webinars: het loopt allemaal via mij. Het leuke is dat we dit ook echt allemaal zelf doen. We interviewen onze klanten, spreken spelers uit de verzekeringsbranche en staan veel in contact met branchepartners. Ik zit dus zeker niet alleen maar op kantoor of achter mijn beeldscherm, maar ben en blijf volop in contact met onze doelgroep.”
“Mijn grootste doel is ervoor te zorgen dat datgene wat wij doen, ook echt bijdraagt aan de tevredenheid van onze klanten. Of we nu een webinar hosten vanuit onze volledig vernieuwde studio of een artikel, video of tutorial uitwerken waarin we dieper op de materie ingaan. Voor mij is het belangrijk dat datgene wat wij doen, daadwerkelijk bijdraagt aan de vraag en behoefte van onze klanten. Het lastige is om daarbij het doel en middel gescheiden te houden. Als iemand bij mij komt en vraagt om ondersteuning, stel ik altijd als wedervraag: maar wat is het doel? En: wat is de boodschap die wij willen dat onze klanten horen? Vervolgens is het aan ons om te kijken hoe dat het beste over kunnen brengen. Wij stellen de vragen die onze klanten ook zouden hebben”
“Ik sta constant in contact met collega’s en andere betrokken. Ik werk veel samen met mijn directe teamleden, maar ook met onze product owners, consultants, de servicedesk en ontwikkelaars. Buiten de deuren van ANVA spreek ik onze klanten, samenwerkingspartners in de branche, de NVGA, Adfiz, SIVI en SUIV. Zo had ik bijvoorbeeld vorig jaar veel contact met SUIV over de implementatie van de Uniformatie Inrichting Volmachtketen (UIV) in onze branche. We schreven een magazine wat volledig in het teken stond van deze verandering en hebben het vanaf meerdere kanten uitgelicht. Dat maakt het overigens niet alleen tastbaar voor onze klanten. Het helpt mij namelijk ook om al deze informatie samen te voegen en interne ontwikkelingen of stukken meer context te kunnen geven.”
“Communicatie is in mijn ogen een boodschap over brengen aan de lezer op een manier dat zij het ook begrijpen. Wij werken voor veel verschillende doelgroepen. Van ontwikkelaars, tot applicatiebeheerders, de gebruikers van onze software én beslissers, eigenaren of CEO’s. Waar de één vooral wil weten wat een update van ANVA inhoudt of hoe veranderingen in onze software werken, is een ander geïnteresseerd in de business die hieruit kan volgen. “Wat betekent dit dan?”, is een vraag die mijn collega’s veelal uit mijn mond horen komen. Deze vraag helpt mij om erachter te komen wat het écht inhoudt voor onze klanten. Als ik het snap én over kan brengen zonder dat er iemand tegenover mij met veel vraagtekens voor zich uit staart, is het wat mij betreft een succes.”
“Informatie uitpluizen en achterhalen waar het nu eigenlijk écht om gaat is voor mij wel de grootste uitdaging.”
“Het imago dat “wij van marketing” verantwoordelijk zijn voor alles waar een logo op staat. Natuurlijk is het deels zo. We zijn immers ook verantwoordelijk voor de branding van bijvoorbeeld mokken of pennen. Maar waar het in essentie om gaat is de vraag vóór de vraag. Oftewel: wat wil je bereiken met die pen? Gaat om meer zichtbaarheid tijdens een beurs of evenement? Okay, wellicht is een pen dan een goede oplossing. Maar is dat dan ook de beste manier om dat voor elkaar te krijgen? Of is er nog een betere of andere optie?”
“Oei, goede vraag. Ik denk al gauw aan de ANVA Roadmap. Ons laatste grote klanttevredenheidsonderzoek dateert uit 2019. Daaruit bleek dat klanten niet goed genoeg op de hoogte waren van wat wij deden. Door middel van de roadmap laten wij nu op een zo goed mogelijke manier zien wat er bij ons op de agenda staat qua ontwikkelingen. Dat was vooral intern best een grote uitdaging. We moesten namelijk met elkaar commitment geven om dat wat daar staat ook echt volgens planning te realiseren. Datgene wat op de roadmap staat, wordt waarheid. Daar kunnen we als ANVA zijnde op aangesproken worden. De ontwikkeling van de roadmap zelf was niet de grootste uitdaging, die bijbehorende hobbel met elkaar overwinnen wel.”
“Deels. Iets anders waar ik heel erg trots op ben is het UIV magazine, dat wij in 2020 hebben uitgegeven. Het is heel lastig om in onze hedendaagse wereld toch relevant te blijven in de printmedia. Het UIV magazine viel bovendien ook nog eens in de periode dat Covid net was begonnen, wat betekende dat we de interviews niet meer fysiek, maar online deden. Er leefden nog veel openstaande vragen over de Uniforme Inrichting binnen onze markt, waar we dieper op in zijn gedoken. Online ging dat overigens prima, al hadden we qua vormgeving wel een extra uitdaging. Waar we normaal gesproken zelf de fotografie verzorgen, waren we nu afhankelijk van de beelden die men al had. Een flinke uitdaging, maar desondanks wel een heel gaaf eindresultaat!”
“Ons motto luidt: connecting customers. Ik vond het daarom erg gaaf om te zien hoe klanten en partners met elkaar aan het netwerken waren, contacten legden en ideeën uitwisselden tijdens onze laatste partner- en ambassadeursdag!”
“Ten tijden van dit interview leggen we de laatste hand aan en zetten we puntjes op de i voor de nieuwste editie van het ANVA magazine. Deze editie ligt half november bij iedereen op de mat en staat dit keer volledig in het teken van verandering. Het is het laatste magazine waar Roel het voorwoord schrijft, maar we vertellen ook over onze veranderende strategie rondom data en content. Daarnaast besteed ik veel tijd aan onze developers community. ANVA is al lange tijd bezig met het ontwikkelen van API’s voor extern gebruik. Inmiddels zijn we zover dat we de eerste API’s bijna extern beschikbaar gaan stellen. Daarvoor lanceren een developers portal waar ontwikkelaars alles kunnen vinden over onze API’s.”
“Absoluut, al heb ik ook enorm veel zin om al onze klanten weer fysiek samen te laten komen. Op de achtergrond denken wij ook alvast na over een gaaf, fysiek evenement wat we – als alles door kan en mag gaan – volgend jaar willen organiseren.”
Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief