Onze branche staat momenteel in het teken van schaalvergroting: grote kantoren zijn op overnamepad, kleinere kantoren zoeken slagkracht in samenwerking of door zich aan te sluiten bij een serviceprovider. Samenvoegingen van portefeuilles zijn hierdoor aan de orde van de dag. Ook voor ANVA’s applicatieconsultant Joop Blaauw, die inmiddels zo’n duizend van dit soort klussen op zijn naam heeft staan.
Waarom kantoren bij ANVA moeten zijn voor een conversie of een samenvoeging? Omdat wij daarin expert zijn natuurlijk!’, zegt Joop Blaauw stellig. ‘ANVA heeft mensen die hiermee jarenlange ervaring hebben. Andere partijen kunnen dit ook wel, maar niemand weet zoveel van ANVA als ANVA zelf. Sowieso zitten wij dichter op nieuwe ontwikkelingen, zoals ANVA CRM. Als een andere partij zo’n conversie uitvoert, moet die vroeg of laat toch bij ons aankloppen.’
‘Een andere partij moet vroeg of laat toch bij ons aankloppen.’
Doordat geen twee bedrijven hetzelfde zijn, is een conversie volgens Joop altijd maatwerk. ‘Of het nou gaat om een kantoor dat nog niet met ANVA werkte of het een conversie betreft van de ene naar de andere ANVA-omgeving: een standaardklus is het nooit. ‘Moeten er gegevens worden geconverteerd van ANVA naar ANVA, dan wordt alles één op één overgezet: historie, facturen, etc. Gaat het om het een conversie vanuit een ander pakket, dan lukt dat meestal niet.’
Bij ANVA begint een conversietraject, dat ongeveer twee maanden in beslag neemt, met een grondige inventarisatie van de data van de ‘bronklant’. ‘Daarbij worden alle coderingen en labels in kaart gebracht. Soms is het helemaal niet nodig om te proberen álle gegevens over te nemen’, legt Joop uit. ‘Waarom zou je koste wat het kost de historie van vijftien jaar geleden overzetten, terwijl de wettelijke bewaartermijn slechts zeven jaar is? Maar die afweging moet een kantoor zelf maken.’
Als duidelijk is welke data er moet worden geconverteerd, worden alle coderingen overgezet in Exceltabellen die bij de conversie ingelezen worden in de ANVA-applicatie van de ‘doelklant’. ‘Het vullen van die tabellen is handwerk, dus daar ben je wel even zoet mee’, lacht Joop. ‘Het is een klus die we klanten graag uit handen nemen, maar vaak doet een kantoor dit zelf.’ Aan de hand van deze tabellen voert ANVA de proefconversie uit. ‘Doorgaans levert dit tussen twee en vijf procent uitval op. Die wordt dan gecorrigeerd, waarna ANVA de
feitelijke samenvoeging uitvoert.’
Joop wordt ook steeds vaker ingeschakeld om structuur aan te brengen in een ‘productlandschap’. ‘Standaardisering is nog altijd een hot item. In het kader van de zorgplicht en het centraal stellen van de klant zie je dat maatschappijen, en dus ook financieel dienstverleners, bezig zijn met het minder complex maken van hun productlijnen. Dat heeft gevolgen voor de inrichting in ANVA. Ook schakelen kantoren ons in om de wildgroei aan vrije labels te reduceren. Ze merken dat ze daardoor beter kunnen koppelen met externe partijen. En het slim delen van gegevens wordt steeds belangrijker, gezien de efficiencyslag die veel bedrijven willen maken.’
Neem contact op met Paul Reinhard
Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief