'Het enige businessmodel is service' Binnen twee jaar na oprichting een premieomzet waarop menig gelouterd kantoor jaloers is én een verviervoudiging van het personeelsbestand. Het overkwam de Nederlandse vestiging van Howden Insurance Brokers. De ambitieuze beursmakelaar, sterk in de maritieme sector, werkt sinds eind vorig jaar met ANVA.
Howden Insurance Brokers is gevestigd in een rijksmonumentaal kantoorgebouw in het Rotterdamse Scheepvaartkwartier. Het statige exterieur van het pand, ruim honderd jaar geleden neergezet door de Rotterdamse Lloyd, contrasteert prachtig met de strakke industriële inrichting van het kantoor van Howden, waarin behalve naar Rotterdams eigen historie ook wordt geknipoogd naar Londen, thuisbasis van het Britse moederbedrijf.
Ik wilde een cloudoplossing waarbij we met vragen terechtkunnen bij één loket en we niet meer om hoeven kijken naar het beheer.
Volgens managing director Jan Oosterom was de opening van een Nederlandse vestiging voor Howden een logische stap. ‘Rotterdam heeft de grootste haven van Europa, dus we hadden hier al een flink portfolio. Maar het bedrijf wilde hier, letterlijk, meer voet aan wal krijgen. Om bestaande klanten ook lokaal te kunnen bedienen én om nieuwe business te genereren binnen onze niche: marine, liability, construction en alle daaraan gekoppelde risico’s.’
Als onderdeel van een concern met 120 kantoren in veertig landen leek het klip en klaar dat de kersverse Nederlandse vestiging zou aanhaken op de bestaande systemen van Howden. ‘Maar dat bleek in de praktijk niet te werken’, zegt Jan. ‘In ons land werkt het verkopen van verzekeringsproducten net even anders dan in het buitenland. Zo konden we zaken als assurantiebelasting en poliskosten niet kwijt in het ene systeem, terwijl het andere weer niet koppelbaar bleek met e-ABS van de VNAB.’
En dus ging Howden op zoek naar software die inzetbaar was in het volledige spectrum waarin het bedrijf actief is: uiteraard beurs, maar ook provinciaal en een stukje volmacht. ‘Enkelen van ons waren al redelijk bekend met ANVA en wisten wat we ermee konden’, vervolgt financieel manager Wim van der Heiden. ‘Maar als onderdeel van een multinational spelen er ook andere zaken mee. Zo wilde ik een cloudoplossing waarbij we met vragen terechtkunnen bij één loket en we niet meer om hoeven kijken naar het beheer. Eigenlijk is een melding dat er een update is gedraaid het enige dat ik van mijn softwarepakket wil horen.’
Na uitgebreid met ANVA én het Britse moederbedrijf te hebben gesproken, koos Howden Nederland in de zomer van 2015 voor MijnANVA, de cloudoplossing van ANVA en partner Stepco. ‘Op 1 december 2015 gingen we over’, vertelt Wim. ‘Maar toen begon het echte werk pas. ANVA is een pakket waarbij superveel mogelijk is, maar waarvan je dus ook veel moet weten. Natuurlijk kun je voor elk wissewasje een ANVA-consultant inschakelen, maar ik wil het zelf kunnen. In het begin kost dat extra tijd, uiteindelijk bouw je aan een leercurve waarvan het hele bedrijf profiteert.’
‘Ik denk dat we op de goede weg zijn’, besluit Jan. ‘De basis staat en nu gaan we finetunen. Er zijn nog veel losse inregeldingen en er moet nog de nodige kennis worden overgedragen. Maar de speerpunten zijn duidelijk: we werken efficiënter, prolongeren veel sneller en kunnen ook onze meest complexe producten kwijt in ANVA. We gaan aan de slag met de managementinfo uit ANVA en zetten stappen met het verder digitaliseren van onze dienstverlening. Maar we blijven in onze eigen niche, dat is onze kracht. In onze markt zijn er spelers bijgekomen en staan de premies nog altijd onder druk. Groei is dus noodzakelijk, zonder daarbij in te boeten op kwaliteit. Het enige businessmodel waarin ik geloof, is goede service’
Blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes en schrijf je in voor de ANVA nieuwsbrief