Consolidatie in de verzekeringsmarkt

Insurtalk

In deze blogserie belicht accountmanager Bob Buysrogge samen met zijn collega Ronald Roos actuele ontwikkelingen in de verzekeringsmarkt. Zij nemen u mee in de toekomst van de branche. In de eerste blog leest u alles over de consolidaties in de verzekeringsmarkt.

 

Insurtalk

ANVA ervaart dagelijks bij zijn klanten de bewegingen die er op dit moment in de markt gaande zijn. Onze klanten worden momenteel overgenomen of nemen zelf kantoren over. Daarmee is het van belang dat de betreffende klanten zich bewust zijn van hun positie en hoe ze daar het best op acteren. Vanuit mijn rol als account manager zit ik wekelijks bij diverse kantoren aan tafel. Kleinere kantoren zijn veelal opzoek naar verdere automatisering om klanten gemakkelijk en snel te kunnen bedienen terwijl er ook kantoren zijn die juist helemaal klaar zijn voor schaalvergroting. Zo is er altijd wel een portefeuille ter overname. Ronald bevestigd dit beeld o.a. vanuit de marktonderzoeken die hij doet bij ANVA. Er zijn kopende en verkopende partijen waardoor er minder plekken beschikbaar zijn binnen de markt.

CONSOLIDATIE IN DE VERZEKERINGSMARKT

Hoewel de consolidatieslag in de verzekeringsmarkt al een tijdje aan de gang is, is deze in de tweede helft van 2017 in een stroomversnelling gekomen. Overnames zoals Nationale Nederlanden die Delta Lloyd overneemt en AON die UMG overneemt, zullen naar verwachting ook in 2018 zich voortzetten. Deze ontwikkeling vindt niet alleen plaats tussen bedrijven in hetzelfde werkveld, ook kruisverbanden worden aangegaan. Voorbeelden zijn intermediairs die zich aansluiten bij serviceproviders of verzekeraars en banken die volmachten binnen hun organisatie brengen.

Er zijn drie belangrijke redenen voor een toenemende consolidatie te noemen:

Om het hoofd te bieden aan deze trend zijn er voor bedrijven in essentie vier mogelijkheden richting de toekomst. Als eerste kan een bedrijf focussen op volume en daarmee de schaalvoordelen benutten. Een voorbeeld van zo’n strategie is de overname van Delta Lloyd door NN. NN probeert onder meer door deze fusie het verdienmodel, dat onder druk staat, te verstevigen. De vraag is of er binnen een kleine Nederlandse markt wel ruimte is voor échte volumespelers. Om de voordelen te bereiken van het volume moeten er dus significante fusies en overnames plaats vinden. 

Een tweede mogelijkheid is om als bedrijf zich te specialiseren. Onderzoek van IG&H heeft aangetoond dat specialisten in de Nederlandse schademarkt de afgelopen tien jaar de beste zaken hebben gedaan, op basis van groei en rendement. Specialisten hebben specifieke kennis, die toegevoegde waarde biedt aan klanten, en lastig te kopiëren valt door andere aanbieders. Voorbeelden van dit soort bedrijven zijn o.a. TVM Verzekeringen of beursmakelaars. Deze bedrijven hebben zich op een niche binnen de markt gespecialiseerd, om juist tegenwicht te bieden aan marktfactoren.

Als derde kan een bedrijf haar portefeuille verbreden. Uitgangspunt van deze optie is dat een verzekering an sich geen waarde heeft voor de consument omdat die ontzorgt wil worden. Met andere woorden, consumenten brengen al hun producten onder bij één aanbieder die al het werk voor de consument uit handen neemt. Thema’s waarop deze ontzorging met name kan plaatsvinden zijn mobiliteit (auto) of veiligheid (inboedel, brand). Momenteel zien niet veel bedrijven hier toegevoegde waarde in, ingegeven door maatregelen als Sovency II. Op een ander niveau is deze tactiek wel zichtbaar bij serviceproviders die hun klanten proberen te ontzorgen door een zo breed mogelijke portefeuille aan te bieden, ondersteund door diensten.

Als laatste optie is er de mogelijkheid tot uittreden en daarmee focus op minder takken van sport. Synergie tussen de producten binnen de portefeuille is hierbij een belangrijk element om het hoofd te bieden aan marktontwikkelingen. Zo heeft Aegon diverse onderdelen verkocht aan andere partijen om veel meer focus te creëren, al dan niet onder druk van regelgeving of financiële posities.

Wij willen hiermee inzicht geven over de mogelijkheden in de huidige markt. Wil je de toekomst van je bedrijf waarborgen dan zul tot actie over moeten gaan doe je dat niet dan verlies je controle en ligt een overname op de loer. 

Bent u voornemens om een portefeuille over te nemen of is een fusie aanstaande? ANVA is de afgelopen jaren uitgegroeid tot dé conversiespecialist en helpt u graag met een zorgeloze overstap.

Lees meer over conversies 

 

VOLG ONS OP SOCIAL MEDIA

En blijf op de hoogte van al ons nieuws, onze events, webinars & blogs

MEER WETEN OVER DE TOEGEVOEGDE WAARDE VAN ANVA?

Mail of bel ons gewoon even!

033 - 4798200 Mail ons